VR tarjoaa satunnaiselle matkailijalle hintayllätyksiä
Paljon ja säännöllisesti junalla matkustaville lippuuudistus ei ole ongelma, koska he osaavat ostaa matka- ja sarjalippunsa ajoissa. Hetken mielijohteesta junan kyytiin haluaville korkea junalipun hinta saattaa olla syy lähteä omalla autolla tai jopa lentäen matkalle.
VR:n lippu-uudistuksella pyritään ohjaamaan matkustajia hiljaisimmille junavuoroille. Houkuttimena on lippujen hintojen raju porrastus. Kuva: Carolina HusuJuhannuksen jälkeen Suomen kesässä alkaa tapahtua paljon. Erilaisia kesätapahtumia on joka puolella maata suurista festivaaleista pienempiin kylätapahtumiin, markkinoihin, kesäteattereihin ja urheilukisoihin. Tapahtumat liikuttavat valtavasti ihmisiä.
Monet suunnittelevat kesänviettonsa ajoissa, mutta kaikki eivät niin voi tai halua tehdä. Loma-ajalle ei haluta tiukkaa etukäteen tehtyä suunnitelmaa, vaan matkaan lähdetään hetken mielijohteesta. Suomalaisia kehotetaan myös käyttämään oman auton sijaan julkisia liikennevälineitä. Tällaisille satunnaisille matkailijoille VR:llä on nyt tarjolla hintayllätyksiä.
VR uudisti hiljattain hinnoittelunsa lentoliikenteestä ja pitkän matkan linja-autoliikenteestä ennestään tuttuun järjestelmään, jossa matkalippujen hinnat riippuvat siitä, milloin lipun ostaa. Systeemi on ollut VR:llä käytössä jo aikaisemmin, mutta nyt hintaporrastus on jyrkkä. (MT 19.6.)
Aikaisemmin käytössä olleessa järjestelmässä hintaluokkia oli kahdeksan, mutta huhtikuun alussa käyttöön otetussa hintaluokkia on 25. VR:n uudessa niin sanotussa dynaamisessa hinnoittelujärjestelmässä saman junamatkan hintaero saattaa olla yli kymmenkertainen. Hinnoittelun hoitaa tekoäly sen mukaan, milloin lippu on ostettu ja kuinka täynnä juna on.
Matkaajasta saattaa tuntua, että tekoäly on älytön, koska lipun hinta voi olla järkyttävän kallis.
Hintaan vaikuttaa myös ennuste matkustajamääristä. Näin saattaa käydä esimerkiksi isojen festivaalien yhteydessä. Hinnat saattavat vaihdella saman päivän aikanakin. Matkaajasta saattaa tuntua, että tekoäly on älytön, koska lipun hinta voi olla järkyttävän kallis.
Hintayllätys voi olla myös positiivinen. Hyvissä ajoin ja hiljaisena aikana junamatka on jopa aikaisempaa edullisempi. Esimerkiksi kalleimmillaan suora junamatka Helsingistä Rovaniemelle maksaa 130,80 euroa ja halvimmillaan 17,90.
VR:n kaukoliikennejohtajan Piia Tyynilän mukaan yhtiön ensisijainen tavoite ei ole taloudellisen tuloksen kasvattaminen, vaan junamatkojen suosion lisääminen. Tämä onnistuu hänen mielestään pyrkimällä ohjaamaan kysyntää hiljaisempiin vuoroihin, joissa matkalippujen hinnat ovat halvempia. Hintatietoisia matkustajia toivotaan saatavan enemmän junien kyytiin.
Periaatteessa muuttuvien hintojen käyttäminen on perusteltua ja hyvä asia. Esimerkiksi pohjoisen suuntaan menevät junat ovat usein viikonloppuisin mennen tullen tupaten täynnä. Olisi hyvä, jos liikennettä onnistuttaisiin jakamaan useammalle päivälle. Aina se ei kuitenkaan ole matkustajan kannalta mahdollista.
Paljon ja säännöllisesti junalla matkustaville uudistus ei ole ongelma, koska he osaavat ostaa matka- ja sarjalippunsa ajoissa. Hetken mielijohteesta junan kyytiin haluaville korkea hinta saattaa olla syy lähteä omalla autolla tai jopa lentäen matkalle.
Junaliikenteeseen kaivataan lisää kapasiteettia ja kilpailua. Tätä toivotaan myös VR:ssä. VR Groupin yhteiskuntasuhteista ja kansainvälisistä asioista vastaavan johtajan Jonna Juslinin mielestä esteenä on raideinfran heikko kunto. Hän muistuttaa, ettei mikään kilpailumalli ei auta, jos raideinfra ei ole kunnossa. (MT 2.6.)
Juslinin mielestä tuoreen hallituksen pitäisi lyhentää rataverkon 1,3 miljardin euron korjausvelkaa, muun muassa parantamalla olemassa olevaa ratainfraa. Se mahdollistaisi kapasiteetin lisäämisen sekä henkilö- että tavaraliikenteessä. Vaikka tuore liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kutsuu hallituksen ohjelmaa kumipyöräohjelmaksi, aikoo hallitus silti rakentaa reilun tunnin junan Helsingistä Turkuun. Sen sijaan itäradassa Ranne ei näe mitään järkeä. (Yle 19.6.)
Hyvin toimiva maan laajuinen rautatieverkko on monella tavalla myös iso ympäristö- ja huoltovarmuuskysymys. Lisäksi juna on oiva tapa tutustus Suomeen, kunhan ostaa lipun ajoissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



