Ruuan viennistä puhuminen ei yksin riitä
Viennin kasvattaminen edellyttää myös, että ruuan alkutuotanto on kannattavaa. Ilman sitä ei ole mitään vietävää.
Valoisan kesän kypsyttämää suomalaista kauraa arvostetaan maailmalla, mutta kauratuotteiden viennissä olisi vielä paljon parantamisen varaa.Puhdas pohjoinen luonto, antibiootti- ja salmonellavapaa lihatuotanto, vähäinen kasvinsuojeluaineiden käyttö sekä tutkitusti puhdas ruoka ovat maailmalla kovia vientivaltteja. Näin luulisi asian olevan, mutta todellisuudessa suomalaisen ruuan vienti on vaatimatonta. Esimerkiksi Tanskan ja Norjan ruokaviennin arvo on Suomeen verrattuna kymmen- ja Ruotsin viisinkertainen.
Aikomuksesta ja puheesta se ei ole ollut kiinni, koska Suomen elintarvikevienti on aiottu kaksinkertaistaa ainakin kymmenen vuoden ajan. Vienti ei ole lähtenyt lentoon. Myös pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmaan on kirjattu tavoite elintarvikeviennin kaksinkertaistamisesta neljään miljardiin euroon. Tavoite on kova, mutta väkiluvultaan ja pinta-alaltaan pienemmän Irlannin ruokaviennin arvo on noin 17 miljardia euroa.
Suomen elintarvikevienti on aiottu kaksinkertaistaa jo vuosien ajan.
Viennin kasvattaminen vaatii panostuksia. Irlannin ruokavientiä vauhdittaa valtion omistama Bord Bian, jonka budjetti oli vuonna 2022 80 miljoonaa euroa. Irlantilaista ruokaa markkinoidaan maailmalle yhteisellä Origin Green -brändillä. Suomalaisen vastineen, viime vuoden lopussa loppuneen Food from Finlandin vuosibudjetti on ollut noin 1,3 miljoonaa euroa.
Luonnonvarakeskuksen mukaan suomalaisen ruoka-alan arvoa voisi kasvattaa 40 prosentilla nykyisestä vuoteen 2035 mennessä. Yli puolet kasvupotentiaalista on uudenlaisten kasviproteiinien, kauran ja solumaatalouden varassa. Luken mukaan ruoka-alan arvonnousu vaatii yritysten ja valtion yhteistyötä ja sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen. (MT 26.4.)
Huhtikuussa ruokavientiin perustettiin Suomen Elintarvikevientiyhdistys, Suvi ry. Sen tarkoitus on vauhdittaa suomalaisten elintarvikeyritysten pääsyä maailmalle ja luoda yhdessä valtion kanssa maabrändiä. Suvi ry:n mallina on Irlanti. (MT 7.4.)
Toivottavasti uusi yhdistys onnistuu kasvattamaan ruokavientiä ja sen arvoa merkittävästi. Valtiovalta voisi panostuksistaan päätettäessä ottaa myös mallia Irlannista. Viennin kasvattaminen edellyttää myös, että ruuan alkutuotanto on kannattavaa. Ilman sitä ei ole mitään vietävää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


