Purkki uusiksi?
Tuote voi olla huippua vain, jos se myös näyttää sille.Suomen pieniltä ruokayrityksiltä löytyy runsaasti laadukkaita tuotteita. Tuotteistamisessa ja markkinoinnissa taitaa sen sijaan löytyä edelleen runsaasti parantamisen varaa.
Näin on ainakin, jos uskotaan yrittäjä Anu Peltolaa (MT 27.12.). Ja miksi ei uskottaisi – Peltolan yrityksen päätyönä on kaupata suomalaistuotteita maailmalle. Verkkokauppa fromFinland.fi on 90-prosenttisesti vientiyritys, ja sen asiakkaat ovat pääasiassa suomalaistuotteisiin ihastuneita ulkomaalaisia.
MT:n haastattelussa Peltola piiskaa pienyrittäjiä markkinoimaan tuotteitaan. Huutia saavat erityisesti myyntipakkaukset, jotka eivät kaikissa tapauksissa ainakaan edistä myyntiä.
”Tuote ei ole yhtään arvokkaampi kuin miltä se näyttää”, Peltola sanoo. ”Tuote, joka sillipurkissa maksaa 8,20, voisi designkristallipurkissa maksaa 80 euroa. Ja menisi paremmin kaupaksi.”
Peltolan mukaan osaavien ja koulutettujen suomalaisten pitäisi yrittäjinä olla ahneempia, haluta enemmän. Ei kuulosta joulun ilosanomalle, mutta juuri siitä menestyvässä yrityksessä on kysymys – vaatimattomuus ei kaunista, kynttilää ei saa pitää vakan alla, parempaan on pyrittävä koko ajan.
Peltola perusti yrityksensä, koska oli huolissaan suomalaisesta työstä. Huolen jakaa tänä päivänä lähes jokainen suomalainen.
Yrittäjän näkökulmasta kyse on kuitenkin menestyksestä ja toiminnan kannattavuudesta. Ehkä purkki kannattaa pistää uusiksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
