Kaupan on pidettävä kiinni lupauksestaan
Puheiden ja tekojen pitää olla linjassa.S-ryhmä ilmoitti viikonvaihteessa jatkavansa halpuuttamiskampanjaa. Tällä kertaa kohteena ovat erityisesti kotimaiset kasvikset.
Kysymys ei ole pienestä hintojen tarkistuksesta. Esimerkiksi kotimaisen kurkun kilohinta aleni Prismoissa 41 prosenttia ja S-marketeissa 36 prosenttia.
Hintojen alentamista perustellaan muun muassa sillä, että S-ryhmä haluaa tukea kuluttajien lisääntynyttä kiinnostusta kasvisruokaan ja terveellisempiin ravitsemustottumuksiin. Syynä alennuksiin on SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän mukaan myös se, että S-ryhmällä on ruuan halpuuttamisen lisäksi tehtävänä suomalaisen ruokakaupan parantaminen. Hintojen laskun lisäksi laadun pitäisi parantua.
S-ryhmän markkinoinnista voi saada käsityksen, että ruoka olisi Suomessa kallista. Eurostatin mukaan ruoka oli vuonna 2015 Suomessa Pohjoismaiden halvinta.
Kasvisten halpuuttaminen luvataan maksaa kaupan omista katteista eikä tuottajahintoja alenneta. SOK:n kenttäjohtajan Arttu Laineen mukaan halpuuttaminen kustannetaan pienentämällä kaupan osuutta ja säästöillä sekä paremmalla kierrolla.
Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen on tyytyväinen lupaukseen, ettei tuottajahintoja alenneta. Jalkasen mielestä viljelijöiden taskulle ei olisi edes mahdollista mennä, koska talous on ollut erittäin tiukalla jo vuosia.
Jalkanen muistuttaa Iltalehdessä, että S-ryhmä on määräävässä markkina-asemassa kotimaisten vihannesten ja kasvisten tuotealalla. Tuottajien asema on Jalkasen mukaan heikko, koska neuvottelut ovat sanelupolitiikkaa. (IL 9.1.)
S-ryhmä on luvannut aikaisempienkin halpuutuskampanjoiden aikana, ettei alennuksia maksateta tuottajilla. Käytäntö on osoittanut, että tuottajat ovat lopulta joutuneet maksumiehiksi. Näyttää siltä, että S-ryhmä syö sanansa myös kasvisten osalta.
Ruotsinkielisen tuottajaliiton SLC:n toiminnanjohtajan Johan Åbergin mukaan S-ryhmän sisäänostajat ottivat maanantaina aamulla yhteyttä pohjalaisiin vihannestuottajiin ja vaativat hintojen alentamista. Alennusvaatimukset kohdistuivat tuottajiin, jotka toimittavat vihanneksia suoraan kauppoihin. (MT 9.1.)
Vaikka Åberg piti etukäteen selvänä, että jossain vaiheessa hintojen laskua tullaan vaatimaan, oli yllätys, että alennuksia vaadittiin jo ennen kuin kampanja edes alkoi.
SOK:n kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan viestit hinnanalennusvaatimuksista selvitetään. Alennusvaatimukset eivät Alarodun mielestä ole S-ryhmän linjan mukaisia.
Jos kaupalla on varaa pudottaa vihannesten hintoja 40 prosenttia ilman tuottajahintojen alenemista, voi vain ihmetellä, kuinka suuret kaupan katteet oikein ovat.
MT:n tekemän hintavertailun mukaan maidossa kaupan ja meijerin osuus maidon hinnasta on viimeksi kuluneen vuosikymmen aikana lähes kaksinkertaistunut (MT 9.1.).
Kaupan ja meijerin osuuksien erottaminen ei onnistu julkisista lähteistä saatavilla tiedoilla. Pari vuotta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan meijereiden osuus maidon kuluttajahinnoista aleni ja kaupan nousi vuosien 2008–2012 välisenä aikana. Kanamunien kuluttajahinnasta kaupan osuus on noin puolet.
S-ryhmä kiistää, että se maksattaisi ruuan halpuuttamisen tuottajilla. Väitettä on perusteltu muun muassa sillä, ettei kauppa osta paljoakaan suoraan tuottajilta. Vihannesten osalta tämä ei pidä paikkaansa.
Pohjanmaalta kantautuneiden viestien perusteella S-ryhmän johtajien vakuuttelut joutuvat kyseenalaisiksi. Uskottavuuden kannalta on erittäin tärkeää, että kauppa tällä kertaa pitäisi lupauksestaan kiinni. Puheiden ja tekojen pitää olla linjassa. Kysymys on kotimaisen elintarviketuotannon kohtalosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
