Kallis polttoaine kurittaa myös puuketjua ‒ kuljetusyrittäjille luvatut tukitoimet eivät ole toteutuneet, koneyrittäjille ei ole edes luvattu apua
Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan nopeasti nousseiden kustannusten takia vaikeuksiin joutuneiden yrittäjien asemaa, mutta luvatut tukitoimenpiteet eivät ole vielä toteutuneet.
Muun muassa monet kuljetusyritykset ovat joutuneet pahoihin vaikeuksiin, koska luvatuista tukitoimista yksikään ei ole vielä toteutunut. Kuva: Sanne KatainenVenäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut energian hintaa nopeasti. Hintojen nousu vaikuttaa laajalti yhteiskuntaan. Helpotusta tilanteeseen ei ole näköpiirissä, koska EU suunnittelee loppua energian tuonnille Venäjältä. Jos EU:n suunnitelma toteutuu, sen arvioidaan nostavan polttoaineiden hintaa entisestään.
Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan nopeasti nousseiden kustannusten takia vaikeuksiin joutuneiden yrittäjien asemaa, mutta luvatut tukitoimenpiteet eivät ole vielä toteutuneet. Muun muassa monet kuljetusyritykset ovat joutuneet pahoihin vaikeuksiin, koska luvatuista tukitoimista yksikään ei ole vielä toteutunut.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala pelkääkin, että luvattu apu saattaa tulla monille yrittäjille liian myöhään. SKAL:n maaliskuisessa kyselyssä 90 prosenttia vastaajista arvioi, että polttoaineen jyrkkä hinnannousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta. (MT 9.5.)
Koneyrittäjät ovat kuljetusyrittäjiä heikommassa asemassa. Heille ei ole apua edes luvattu, vaikka polttoainekulut ovat yli kaksinkertaistuneet reilussa vuodessa.
Koneyrittäjien maanrakennustoimialan päällikkö Markku Leskinen muistuttaa, etteivät luvatut hinnanalennukset koske työkoneissa käytettävää moottoripolttoöljyä. Maataloudelle luvattu polttoaineen valmisteveron palautus ei koske koneyrittäjiä.
Metsäteollisuus ja kauppa tekevät ennätystulosta, mutta muut ketjun osat ovat heikommassa tilanteessa.
Koneyrittäjien pari kuukautta sitten tekemään kyselyyn vastanneista 80 prosenttia on neuvotellut asiakkaittensa kanssa tilanteesta. Noin puolet on saanut nostettua taksaa ylöspäin.
Puuketjussa on samankaltainen tilanne kuin ruokaketjussa. Metsäteollisuus ja kauppa tekevät ennätystulosta, mutta muut ketjun osat ovat heikommassa tilanteessa. Myös kauppa ja elintarviketeollisuus neuvottelevat sopimuksia uusiksi, mutta tulokset eivät ole ainakaan vielä näkyneet merkittävästi tilatasolla.
Sekä ruokaketjun että puuketjun kestävyyden kannalta on tärkeää, että tulokset jakaantuvat oikeudenmukaisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



