Jouluviikko on ruokakaupassa poikkeuksellinen – makeisia ja piparkakkuja menee hurjasti, mutta toisen juhlapyhän suosikkiruokaa ennätysvähän
Lokakuun loppu aloittaa juhlakauden, joka huipentuu jouluun ja uuteenvuoteen.
Joulutortut kuuluvat suomalaiseen joulupöytään. Pakastetaikinoiden myynti moninkertaistuu jouluviikolla. Kuva: Sanne KatainenYksi vuosittain toistuvista keskustelunaiheista liittyy siihen, että joulumakeiset ilmestyvät ruokakauppoihin jo syyskuussa. Tähän on kuitenkin syynsä, kertoo myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
”Eivät ne siellä koristeena ole, vaan niillä on myös kysyntää.”
Joulumakeisten myynti kasvaa nousevalla käyrällä jouluviikkoa kohti, jolloin niiden myynti on Oksan sanoin valtavaa. Vanhoja suosikkeja kuitenkin ostetaan, uutuuksia testataan ja joululahjavarastoa kerrytetään jo huomattavasti ennen joulua. Esimerkiksi vuonna 2022 joulumakeisia myytiin jo marraskuun toisella viikolla jo kymmenesosa siitä määrästä, mitä niitä jouluviikolla menee.
Oksa huomauttaa, että makeiset, glögit, piparit ja muut kausituotteet eivät liity pelkästään jouluun, vaan yleisesti ottaen loppuvuoden juhlakauteen.
Pimeän vuodenpuolikkaan juhlasuman aloittaa halloween, pyhäinpäivä ja viime vuosina renessanssia elänyt vanha sadonkorjuujuhla kekri. Heti tämän perään vuorossa on isänpäivä, minkä jälkeen vietetään yksiä ja jos toisiakin pikkujouluja. Joulukuun alussa juhlistetaan itsenäisyyspäivää, ja siitä laskeudutaankin jo kohti joulua ja uuttavuotta.
Jouluviikko on ruokakaupoissa vuoden ykkösviikko ja myyntimäärissä kaukana tavallisesta. Myyntipiikit osuvat joulukuun 22. ja 23. päivään, jolloin keskimääräiset ostokset ovat euromääräisesti jopa 40–50 prosenttia tavallista suurempia. Jouluaattona ja joulunpyhinä ostosmäärät ovat toisaalta tavallista pienempiä, sillä useimmat tekevät lähinnä tarvittavia täydennysostoksia.
Jouluviikolla tietyt tuotteet vaihtavat omistajaa huomattavasti tiheämpään kuin muin vuoden muina viikkoina. Piparkakkujen myynti 10-kertaistuu keskivertoviikkoon verrattuna, pakastetaikinoiden 9-kertaistuu, puuroriisin 8-kertaistuu ja siirapin 7-kertaistuu. Kokonaisista tuoteryhmistä kalojen ja kalavalmisteiden myynti kolmin- tai nelinkertaistuu.
Oksa huomauttaa, että esimerkiksi voita myydään muutenkin paljon ympäri vuoden, mutta jouluviikolla senkin myynti kasvaa 70 prosenttia.
Vastaavasti jäätelöä myydään jouluviikolla vain puolet tavallisesta määrästä.
”Jouluviikolla menee muuten vähemmän mämmiä kuin minään muuna vuoden viikkona”, Oksa lisää.
Useiden arkisten perustuotteiden myynti puolestaan supistuu jouluviikolla huomattavasti. Kurkkua, tomaattia ja banaaneja myydään jouluviikolla 20–30 prosenttia vähemmän kuin tavallisesti. Samankaltaisia notkahduksia nähdään kaalien, jauhelihan, broilerin, makkaran, pastan, murojen, jugurttien ja leivänpäällisten kohdalla.
Vaikka taloustilanne on jo toista vuotta tiukka, joulu tuntuu olevan viimeisiä asioita, joista halutaan tinkiä. Tämä näkyi vuonna 2022 esimerkiksi siinä, että S-ryhmän joulunajan ruokamyynti pysyi ennallaan.
”Jouluruoka on yksi viimeisiä asioita, joista halutaan tinkiä. Se on omanlaistaan suomalaisen ruuan ja perinteiden puolestapuhumista. Silloin halutaan pysähtyä omalla porukalla ja elää hetki muuta kuin arkea”, Oksa pohtii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




