Suomalaiset ostavat vähemmän kasviksia
Kasvisten osuus suomalaisten ostoskoreissa on vähentynyt.Hedelmä- ja vihannestuotteiden (hevi) kulutus on vähentynyt, käy ilmi S-ryhmän myyntidatasta. Datan mukaan kasvisten eli hedelmien, vihannesten, marjojen ja juuresten osuus asiakkaiden elintarvikeostoista laski loppuvuonna 2022. Syyksi S-ryhmä ilmoittaa inflaation aiheuttaman kustannusten nousun.
Alkuvuodesta 2022 ostoista kiloissa noin 17 prosenttia tuli hevi-tuotteista, kun elo-marraskuussa sama osuus oli noin 15 prosenttia. Alkuvuonna joka toiselta ostoskuitilta löytyi kasviksia, kun loppuvuonna niitä löytyi noin 46 prosentista ostokuiteista.
Pienintä vihannesten osuus oli lapsiperheissä sekä kuluttajilla, joille hinnalla on suuri merkitys. Näissä segmenteissä hevin osuus elintarvikeostoista kiloissa on ollut reilusti yli kymmenesosa, mutta loppuvuonna osuus väheni pari prosenttiyksikköä.
”Me suomalaiset emme ole aikaisemminkaan syöneet tarpeeksi kasviksia. Niiden väheneminen ruokalautasilta syksyn aikana yhä enemmän on huono suunta ja haluamme osaltamme yrittää muuttaa tätä. Kannustamme ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan auttamalla heitä löytämään hevi-osaston edulliset vaihtoehdot. Suositusten mukaanhan meidän pitäisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä”, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta kertoo.
S-ryhmä kertoo järjestävänsä tammikuussa kampanjan, jossa kasviksia tarjotaan edulliseen hintaan.
”Tavoitteenamme on, että ihmiset huomaisivat, että hevi-osastolta voi myös sydäntalvella ja kohonneista hinnoista huolimatta löytää edullisia vaihtoehtoja. Toivon myös, että kampanja aidosti helpottaisi kasvisten valintaa ja innostaisi lisäämään niitä arkiruokaan”, Vikman sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







