Rasvaisten maitotuotteiden suosio vähentää voin tarjontaa
Meijereillä on ollut vaikeuksia vastata voin kysyntään. Maidontuotanto on laskenut ja rasvaisten tuotteiden suosio noussut.
Kaustisen Osuusmeijeri 100 vuotta. Toimitusjohtaja Seija Kaustinen. Kuvattu voin pakkausta, maitolinja. Voipuolella Pauliina Paavola(sininen takki, nuori), Sirkka-Liisa Pesola (vanhempi nainen, pakkauskoneen äärellä), meijeristi Kaija Kola.Pakkauskoneen ä Kuva: Jaana KankaanpääValion ja Arla Ingmanin mukaan vointuotantoa ei voida kasvattaa, koska raaka-ainetta ei saada lisää. Valio kuitenkin vähentää vientiään ja lisää kotimaan myyntiä.
Voin kulutus on lisääntynyt tänä vuonna viidenneksellä. Toimitusvaikeudet ovat näkyneet kaupoissa ajoittain tyhjinä hyllyinä.
Vähähiilihydraattinen ruoka on lisännyt suosiotaan, ja rasvaisempiin tuotteisiin on siirrytty niin maidoissa, jogurteissa kuin juustoissakin.
”Näihin tuotteisiin menee enemmän maitorasvaa ja sitä jää vähemmän voihin. Samalla maitomäärä on hieman laskenut, joten meille on tullut ennakoitua vähemmän raaka-ainetta”, Valion voi- ja levitteet -tulosyksikköä johtava Reima Luomala selittää.
Voin hinta on ollut viime ajat nousussa, ja suunta näyttää jatkuvan.
Valion lisäksi myöskään Arla Ingman ei ole pystynyt vastaamaan kaikkeen kysyntään lokakuussa. Toimitusjohtaja Robert Ingman ei kuitenkaan halua suurennella voipulaa. Hän uskoo, että ongelman takana on myös hamstrausta.
Valion ja Arla Ingmanin yhteenlaskettu markkinaosuus voissa on arviolta runsaat 80 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
