HK Scanin Kottonen lyttää halpuuttamisen
Toimitusjohtaja Hannu Kottonen on eniten huolissaan, mitä kuluttajat ymmärtävät jatkossa laadulla.
Hannu Kottonen pitää halvan ruuan imagoa erittäin huolestuttavana koko elintarvikeketjun kannalta. Kuva: Jaana KankaanpääElintarviketeollisuus on kovassa paineessa taloustilanteen laahatessa ja kauppojen markkinoidessa halvalla hinnalla. HK Scanin toimitusjohtaja Hannu Kottonen on huolissaan siitä, miten halpuutuskampanjat kohtelevat elintarviketeollisuuden tuotemerkkejä.
"Kampanjat sotkevat kuluttajien käsitystä laadusta. Tällä on vaikutusta koko kotimaiseen elintarvikeketjuun."
Kuluttajahintoja on joissain tuotteissa vedetty Kottosen mukaan niin alas, että rahaa jää ainoastaan paketin siirtelyyn, ei tuotteen valmistukseen.
"Kun jonkun tuotteen hinta painetaan alas, ei tuote välttämättä enää kiinnosta muita alan toimijoita, eikä sitä oteta edes hyllyyn", Kottonen havainnollistaa.
Toimitusjohtaja antaa risuja myös hallinnolle, joka lisää elintarvikeketjun kustannuksia.
"Ruuan hinta mielletään korkeaksi ja vastuuta sysätään kaupalle ja teollisuudelle, vaikka elintarvikeketjun eri portailla kertyy lopputuotteen hintaan puolet erilaisia veroja ja maksuja."
MTK:n Sahi: "Ruuasta ei saa tehdä halpabrändiä"
S-ryhmä kertoi tänään jatkavansa elintarvikkeiden hintojen laskua S-marketeissaan. S-ryhmä painottaa erikseen, että viljelijät eivät ole alennuksen rahoittajia.
Kaupan johdon vakuutukset eivät hälvennä maataloustuottajien huolta kaupan aseman vahvistumisesta tuottajien kustannuksella. MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoo, että halpuutuksen vaikutuksia ei pysty vielä arvioimaan.
"Aika näyttää, mikä vaikutus sillä on tuottajien saamaan osuuteen. Vaikka heti ei suoranaisia vaikutuksia olisikaan, voi ennen pitkää tulla ´lasikatto´ todella eteen", Sahi lisää.
Sahin mukaan tuottajat ovat mieltäneet tammikuussa alkaneen halpuuttamisen nimen omaan S-ryhmän markkinointikampanjaksi.
Myönteistä MTK:ssa nähdään edes siinä, että S-ryhmä on tunnistanut huolen, jonka halpuuttamiskampanja on tuottajissa herättänyt.
"Suomalainen ruoka on korkealaatuinen ja turvallinen tuote ja varmasti hintansa väärti. Siitä ei pidä tehdä halpabrändituotetta", Sahi sanoo.
RIITTA RYYNÄNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
