Rahka ja marjat uppoavat nyt suomalaisiin
Suomalaiset haluavat terveellisiä elintarvikkeita.Suomalaiset kotitaloudet ovat euroissa mitattuna kutakuinkin tuplanneet rahkatuotteiden ostonsa. Hyvin käyvät kaupaksi myös marjat, sekä pakasteina että tuoreina. Niiden ostot kasvavat toista vuotta peräkkäin kaksinumeroisin luvuin, ilmenee kuluttajien ostokäyttäytymistä selvittävä tutkimuslaitos Nielsen.
Toisaalta rahkan tavoin pitkään kasvussa ovat olleet myös tuontituotteet, kookosmaito ja -kerma sekä riisikakut, naposteltavat kuivahedelmät ja pähkinät.
Nielsenin mukaan tämä kertoo kuluttajien kiinnostuksesta "erityisen ravintorikasta ruokaa" eli niin kutsuttua superfoodia kohtaan. Superfoodin myynti kasvaa terveellisistä tuoteryhmistä nopeimmin ja kaikista päivittäistavaratuoteryhmistä kolmanneksi nopeimmin.
"Terveellinen ruoka näyttää tällä hetkellä merkitsevän suomalaisille paljon", toteaa Suomen Nielsenin maajohtaja Sanna Kotakorpi.
"Terveystrendi tarjoaa elintarvikkeiden tuottajille ja jälleenmyyjille hyvän mahdollisuuden kasvattaa markkinaosuuttaan ja lisätä myyntiä."
Tiedot perustuvat Nielsenin Pt-ostot Suomessa -raporttiin. Nielsen laatii raportin Homescan-tutkimuksensa pohjalta. Siihen 5 000 suomalaista kotitaloutta raportoi jatkuvasti taloutensa päivittäistavaraostokset.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

