Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lidlin ruokakilpailun tuomari Tuomas Enbuske: Kuluttajalle ei ole merkitystä, onko ruoka Suomesta, Ruotsista vai Tanskasta

    Lidlin ruokakilpailun tuomari Tuomas Enbusken mielestä kotimaista raaka-ainetuotantoa tärkeämpää on ohjata tulovirrat Suomeen.
    Tuomas Enbusken mielestä kotimainen elintarvike menestyy maailmalla hyvän maun ansiosta ennemmin kuin suomalaisuutta korostamalla.
    Tuomas Enbusken mielestä kotimainen elintarvike menestyy maailmalla hyvän maun ansiosta ennemmin kuin suomalaisuutta korostamalla. Kuva: Jussi Nukari

    Kolumnisti, toimittaja ja juontaja Tuomas Enbusken mielestä ulkomaille vietävien, suomalaisten elintarvikkeiden alkuperän korostamisella ei ole markkinoinnin kannalta juuri väliä. Enbuske on osa raatia, joka valitsee Lidlin järjestämässä kilpailussa kotimaisen elintarvikkeen, jolla on suurta vientipotentiaalia.

    Enbuskelle tärkein kriteeri kilpailun voiton kannalta on hyvä maku. Suomea ei hänen mukaansa tunneta maailmalla hyvänä ruokamaana, joten elintarvikkeiden suomalaisuuden korostamisella ei sinänsä ole myynnin kannalta ratkaisevaa merkitystä.

    "Onko tuote Suomesta, Ruotsista vai Tanskasta, sillä ei ole kuluttajalle oikeastaan juuri mitään merkitystä. Suomalaisuuden korostaminen on valitettavasti vähemmän tärkeää. Suomi ei ole sama asia kuin autoissa Saksa tai viineissä Ranska. Vielä", Enbuske sanoo.

    Tilanne saattaa toki olla Enbusken mukaan erilainen, jos Suomi profiloituu jatkossa maailmalla hyvänä ruokamaana. Hän kuitenkin toteaa, että tällä hetkellä harva ihminen ulkomailla sanoisi Suomen olevan parhaita ruokamaita.

    Enbuske ei myöskään pidä tärkeänä sitä, missä maassa elintarvikkeiden raaka-aineet tuotetaan.

    "Uskon globaaliin markkinatalouteen, menestyneimpiä valtioita ovat ne, jotka eivät välttämättä ole raaka-aineen tuotannossa tai tekemisprosessia vaan luovat tärkeimmän lisäarvon eli brändin."

    Osa brändiä voi toki olla se, että suomalaisista raaka-aineista tuotettu ruoka on puhdasta. Raaka-aineiden tuotantomaihin ei saisi kuitenkaan Enbusken mielestä jumittua liikaa, sillä mielikuvat ovat kansantalouden kannalta jopa tärkeämpiä. Esimerkiksi Mercedes-Benzin autoja valmistetaan Suomessa, mutta silti niitä pidetään saksalaisina autoina.

    "En ole ortodoksinen siitä, että kosheria olisi vain se mitä tehdään Suomessa, kunhan vaan jollain tavalla raha tulee Suomeen. Ei Applen tietokoneitakaan tehdä Yhdysvalloissa, mutta kyllä se raha menee Yhdysvaltoihin."

    Lidlin kilpailussa voisi Enbusken mielestä pärjätä kasvisruoka tai jokin muu terveystrendiin istuva elintarvike. Suomalaiset peruselintarvikkeet saattavat maailmalla olla terveellisiä erikoistuotteita.

    "Ruisleipä, rahka ja lakritsi löytyvät kaikki Amerikasta terveysruokahyllystä. Se nauratti, koska en pidä niitä terveysruokina."

    Lidl auttaa Viedään Suomi-ruokaa maailmalle! -kilpailun voittaneen elintarvikkeen vientiä ulkomaille.

    Voittavan elintarvikkeen valitsevaan raatiin kuuluvat Enbusken lisäksi muun muassa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen.

    Lidl valitsi Enbusken raatiin edustamaan brändäämiseen, markkinointiin ja mediaan liittyvää osaamista. Lisäksi häntä kehutaan kosmopoliitiksi. Enbuske tuo omasta mielestään raatiin uusia näkökulmia, sillä hän on sanojensa mukaan suuri protektionismin vastustaja.

    "Olen selkeästi paholaisen asianajaja. En edusta mitään etujärjestöä tai elintarvikealaa, jolla on oma lehmä ojassa, enkä tarkoita sitä millään pahalla. Edustan toista ajattelutapaa. Kun kaikki eivät ole samanmielisiä, tulee paras lopputulos."

    Lue myös:

    Lidl etsii kilpailussa vientiin suomalaista elintarviketta, mutta raaka-aineet voivat olla ulkomailta