Ikea siirtyy suomalaisin nakkeihin – myy vuodessa kaksi miljoonaa
Yritys kertoo hakevansa valikoimiin jatkuvasti kotimaisia vaihtoehtoja.Suomen Ikea kertoo siirtyvänsä suomalaisiin nakkeihin. Ruotsalainen huonekalujätti sanoo myyvänsä Suomessa vuosittain lähes kaksi miljoonaa nakkia, lähinnä hotdog-sämpylöiden välissä.
"Siirryimme suomalaisiin nakkeihin, koska haemme jatkuvasti valikoimiimme myös kotimaisia vaihtoehtoja. Löysimme nyt tarkoituksiimme sopivan tuotteen. Olemme innoissamme siitä, että yhden suosikkiannoksemme pääosassa on nyt kotimainen nakki", Ikea-ravintoloiden Suomen johtaja Minna Tuohimäki kertoo tiedotteessa.
Nakkien tähänastista valmistusmaata ei kuitenkaan kerrota, eikä kotimaista valmistajaa. Naudan- ja porsaanlihan kerrotaan kuitenkin olevan kotimaista ja nakkien lihapitoisuuden 55 prosenttia.
Kaikkiaan Suomen viidessä Ikeassa aterioi vuodessa yli viisi miljoonaa suomalaista. Tuohimäen mukaan Suomessa päätetään paikallisesti noin puolet ravintoloiden valikoimasta. Toinen puolikas noudattaa kansainvälistä ravintolakonseptia.
Maitoa menee vuosittain lähes 200 000 litraa ja se on suomalaista luomumaitoa. Lihapullia myydään Suomessa asiakasmääriin suhteutettuna Ruotsia enemmän, viime vuonna yli 25 miljoonaa kappaletta, ja kasvispyöryköitä yli 4 miljoonaa. Tietoa lihapullien lihan alkuperästä ei löydy esimerkiksi Ikean verkkokaupasta.
Ikea on myynyt ruokaa liki 60 vuotta. Ensimmäinen ravintola perustettiin vuonna 1959, kun kaupan perustaja Ingvar Kamprad kuuli erään äidin valittavan lapsen nälkää poistuessaan liikkeestä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

