Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Jouluoluet pullotusta vaille valmiit: Itämeriystävälliset maltaat saatiin Hattulasta

    Jouluoluet on Keravalla jo keitetty ja ne pullotetaan maanantaina. Virvoitusjuomien kotimaanmyynti oli alkuvuodesta pienessä kasvussa.
    Tulevana jouluna myytävät oluet ovat jo panimoissa tuloillaan.
    Tulevana jouluna myytävät oluet ovat jo panimoissa tuloillaan. Kuva: Kimmo Haimi

    Maanviljelijä Juha-Pekka Honkasaaren tilalla Hattulassa tuotettiin viime vuonna Itämeri-ystävällistä ohraa, josta valmistetaan parhaillaan Sinebrychoffin jouluolutta.

    Tämän vuoden jouluoluet on Keravalla jo keitetty, ja olut on parhaillaan käymiskattiloissa. Pullotus tehdään tulevana maanantaina.

    Sinebrychoff on sitoutunut Itämeren hyvinvointiin ja allekirjoittanut Elävä Itämeri –säätiön BSAG:n kanssa Itämeri-sitoumuksen jo vuonna 2014.

    "Tila-auditoinneilla varmistetaan ketjun tuoteturvallisuus ja edistetään hyviä viljelykäytäntöjä, joilla voidaan vähentää ympäristökuormitusta ja suojella vesistöjä", kertoo pääpanimomestari Tapio Kangas-Heiska.

    "Itämeri-ystävällistä olutta varten tarkastetut ravinnetaseet olivat hyvät, viljelyssä on kerääjäkasveja ja tulvaherkille lohkoille on perustettu suojavyöhykkeet. Kasvukunnon parantuessa ja ylimääräisten ravinteiden käyttötarpeen pienentyessä voittavat sekä viljelijä että Itämeri", kertoo projektikoordinaattori Kaisa Riiko BSAG:sta.

    Juha-Pekka Honkasaari arvioi, että Suomessa tuotetun mallasohran korkea laatu takaa sen, että jatkossakin saadaan kotimaisesta ohrasta valmistettua olutta.

    "Tuntuu mukavalta saada oman tilan nimi Jouluoluen kaulaetikettiin ja pakkauksiin. Olut on ekologinen tuote ja arvostan sitä, että Sinebrychoff haluaa nostaa esiin oluen koko tuotantoketjun."

    Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoo, että sen jäsenyritysten myynti nousi hieman tammi–kesäkuussa.

    "Panimojuomia myytiin tammi–kesäkuussa 2016 yhteensä 375,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti kasvoi 9,7 miljoonaa litraa eli 2,6 prosenttia", liitto kertoo tiedotteessaan.

    Erityisesti kivennäisvesien myynti kasvoi merkittävästi, jopa yli 14 prosenttia.

    Panimoala odottaa hartaasti uutta alkoholilakia, jonka piti alun perin tulla voimaan ensi vuoden alusta.

    ”Alalla ihmetellään kovasti, missä laki viipyy ja miksi sitä ei viedä eteenpäin. Toukokuussa vielä annettiin ymmärtää, että laki tulee voimaan vuoden alusta, mutta nyt olemme täysin pimennossa, emmekä tiedä, milloin laki tulee voimaan ja mikä on sen tarkka sisältö”, liiton toimitusjohtaja Elina Ussa ihmettelee.

    Tilanne on hänen mukaansa kestämätön yritysten kannalta. Seuraavan vuoden toimintaa pitäisi suunnitella ilman selvyyttä lainsäädännöstä. "Ala kaipaa tietoa sisällöstä ja aikataulusta. Tämä on aivan älytöntä pyörittelyä yhtä alaa kohtaan."