Luomu myy hyvin myös valmisruuissa
Juvalaisen Kruunu Herkun luomumyynnin osuus liikevaihdosta on hypännyt alkuvuoden 4 prosentista noin 13 prosenttiin.Elintarvikeyritys Kruunu Herkun, viralliselta nimeltään Krunex Oy:n liikevaihto on ollut monta vuotta noin 3 miljoonaa euroa. Tällä tilikaudella tullee 4,5 miljoonaa euroa rikkoutumaan.
”Alkuvuodesta palkkaamme lisää henkilökuntaa tuotantoon. Kasvua on kaikissa asiakas- ja tuoteryhmissä”, kertoo Kruunu Herkun toimitusjohtaja Timo Marttinen.
Yritys on ainoa luomuvalmisruuan tekijä Suomessa. Viime vuonna se toi markkinoille luomujoululaatikot, ne myytiin hetkessä. Tänä vuonna raaka-aineita on varattu kolminkertainen määrä.
Marttisen mielestä lähiruualla voisi olla luomuakin vahvempi kasvu edessään.
”Harmillisesti lähiruuan määrittely on yhä auki, pitävän määrittelyn tekeminen olisi tärkeää.”
Jollekin lähiruokaa tiukasti määrittelevälle esimerkiksi Juvalla tuotettu, valmistettu ja syöty ruoka on lähiruokaa, kuvailee Marttinen. Joku hyvin globaalisti ajatteleva henkilö taas pitää eurooppalaista ruokaa lähiruokana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

