Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Asiakkaat kehuvat pienpanimoita sosiaalisessa mediassa ja se on Valviran mukaan väärin – pyytää panimoita poistamaan kehut ja suositukset

    Haluatko kehua suosikkipanimoasi? Kehu yritystä, älä juomia, muuten kommenttisi voidaan poistaa.
    Niin oli kiva panimo ja mukava panimomestari. Oluesta on parempi olla kommentoimatta mitään.
    Niin oli kiva panimo ja mukava panimomestari. Oluesta on parempi olla kommentoimatta mitään. Kuva: Johannes Tervo

    Sonnisaari Panimon perustaja Harri Vaarala ihmettelee Twitterissä Valviran linjausta, jonka mukaan pienpanimoiden pitäisi poistaa sosiaalisesta mediasta heitä kehuvia kommentteja.

    "Hei @ValviraAlkoholi pyysitte pienpanimoita poistamaan some-kanavistaan kuluttajien tuottamat kehuvat kommentit."

    "Saammeko kuitenkin säilyttää negatiiviset kommentit? Silloin ei tarttis poistaa kuin ehkä 98% kommenteista."

    Valvira eli sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto oli lähestynyt pienpanimoita asian tiimoilta tällä viikolla.

    Viraston viestissä todetaan, että kaupallisilla toteuttajalla on velvollisuus poistaa kuluttajien tuottama alkoholimainonnaksi katsottava materiaali hallitsemistaan tietoverkon palvelusta.

    "Esimerkiksi kuluttajien alkoholijuomia kehuvat kommentit ja kuvat alkoholijuomista katsotaan kuluttajien tuottamaksi sisällöksi", virasto huomauttaa panimolle lähettämässään viestissä.

    "Valvontaprojektissa tehtyjen havaintojen mukaan verkkosivunne ovat lainmukaiset mutta yrityksenne ylläpitämillä sosiaalisen median tileillä (Facebook, Instagram) esiintyy jonkin verran kuluttajien tuottamaa materiaalia, esimerkiksi kuluttajien antamia materiaalia, esimerkiksi kuluttajien antamia alkoholijuomia kehuvia suosituksia ja kommentteja. Tällaiset suositukset ja kommentit tulisi sosiaalisesta mediasta yrityksenne toimesta poistaa."

    Jos suositukset ja kommentit koskevat vain yritystä, eivätkä alkoholijuomia, eivät ne ole katsottavissa lain tarkoittamiseksi alkoholijuomien myynninedistämiseksi, Valvira linjaa.

    Jos kuluttaja siis haluaa kehua pienpanimoa, hänen on kehuttava panimoa, ei sen alkoholipitoisia tuotteita.

    Vaaralan twitter-päivitys keräsi paljon kommentteja, lähinnä epäuskoa.

    "Hei Valvira 70-luku soitti ja käski sanoa terkut", eräs käyttäjä kommentoi.

    Harri Vaaralan twitter-päivitys