
Laari tuo lähiruoan lähemmäs kaupunkilaisia ‒ osta suoraan tuottajilta
Laarin tarkoituksena on antaa kuluttajille parempi mahdollisuus ostaa lähiruokaa suoraan tuottajilta.Suomalaiset haluavat suosia lähellä tuotettua ruokaa, mutta päästä siihen myös helpommin käsiksi.
Tätä Turun yliopiston Brahea-keskus lähti ratkomaan yhdessä Turun kaupungin ja alueen lähiruokayrittäjien kanssa viime vuoden huhtikuussa, kun Turun Puutorille pystytettiin Laari Lähiruokapiste. Piste muutti lokakuussa Turun Kupittaalle K-Citymarket Kupittaan viereen.
Laarin toiminta perustuu netistä tilaamiseen ja noutopisteestä noutamiseen valittuna päivänä. Tammikuussa noutopäiviä on kaksi, eli tuotteet saa kahden viikon välein. Miehittämätön noutopiste toimii älylukolla noutopäivinä. Samanlaista Foodhub-toimintaa on harjoitettu muun muassa Uudellamaalla.
Laari Ruoka Lähiruokapisteen projektipäällikkö Laura Varjotie kertoo, että suomalaisten ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosien aikana ja korona on vaikuttanut pienyrittäjien ja maataloustuottajien toimintaan. Samaan aikaan kotimaisuus ja lähiruoka on ollut tosi kovassa nosteessa.
”Tällaiselle lähiruokatoiminnalle on ollut paljon kysyntää. Halusimme tuoda uudenlaisen paikan kaupunkialueelle. Monet maatalousyrittäjät toimivat vähän kauempana kaupungeista ja halusimme tuoda heidän tuotteitaan lähemmäs asiakkaita”, Varjotie kertoo.
Läpinäkyvyys on Laarin toiminnalle tärkeää. Verkkokaupasta näkee suoraan, paljon tuottajalle jää käteen tuotteesta.
”Tarkoituksena on, että kuluttaja voi ostaa tuotteita suoraan tuottajalta ja välikätenä on ainoastaan maksuliikenteen tarjoava verkkokauppa, jossa tilaukset tehdään”, Varjotie sanoo.
Keskimäärin Laarin asiakas käyttää ostoihinsa kerralla noin 30 euroa. Erityisesti lihatuotteet ovat olleet suosittuja. Valikoima vaihtelee sesonkien mukaan, mikä näkyy varsinkin satokauden vihanneksien saatavuudessa.
Varjotien mukaan palaute asiakkailta on ollut todella positiivista, mikä kertoo siitä, että kysyntää konsepti toimii.
”Asiakkaita on paljon ja monet heistä ovat jo kanta-asiakkaita. Laarin hyvä puoli on pitkä noutoaika, kun taas suoraan tuottajalta ostaessa usein puhutaan vaan tietystä kellonajasta. Samalla kuitenkin asiakkaat ovat kaivanneet hieman tuottajien kohtaamisia, mitä tässä konseptissa ei ole.”
Varjotie kertoo, että toimintaan lähteneitä tuottajia on lähestytty suoraan asiakkaiden toiveiden perusteella, mutta tuottajat itse ovat myös ottaneet yhteyttä.
Laari Lähiruokapiste -hanke jatkuu elokuun 2023 loppuun asti, jonka jälkeen tarkoitus on, että Laarin toiminta jatkuisi jonkun muun tahon toimesta.
”Etsimme parhaillaan mahdollisia jatkajia Laarille. Uudellamaalla samanlaista toimintaa on hoitanut osuuskunta. Laarin kontti siirtyy vielä kevään aikana uuteen paikkaan Turun kaupunkiympäristössä, jotta saamme myös jatkajalle mahdollisimman laajaa tietoa, miten sijainti vaikuttaa esimerkiksi myyntiin ja asiakaskokemukseen”, Varjotie kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







