Taloussanomat: Voi jyllää, margariinia ei syö enää kukaan
Maailman suurin margariininvalmistaja pyrkii korjaamaan kysynnän supistumista.
Voin ja voisekotuisten myynti kasvoi esimerkiksi Yhdysvalloissa nelisen prosenttia, margariinin putosi kaksi kertaa enemmän. Kuva: Jaana KankaanpääTaloussanomat kertoo hollantilais-englantilaisen Unileverin vaihtaneen margariinibisneksensä johtajan. Yhtiö ei ollut margariinin myynnin jatkuvaan laskuun.
Unilever aloitti margariinin valmistuksen jo vuonna 1872 ja on nyt maailman suurin margariinin valmistaja. Margariinibisnes on pitkään ollut yhtiölle tuottoisaa, mutta nyt sitä heikentää voin yleistyminen kuluttajien käytössä.
Kuluttajat pitävät voita Taloussanomien mukaan luonnollisempana ja täyteläisempänä kuin margariinia. Viime vuonna voin ja voisekoitusten myynti kasvoi Yhdysvalloissa 4,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Margariinin myynti laski 8,9 prosenttia.
Jos Unilever päättäisi haluavansa myydä margariiniyksikkönsä, joka arvioidaan seitsemän miljardin euron arvoiseksi, ei ole enää selvää, kuka sen haluaisi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
