HS: Kasvisten käyttö kasvoi huikeasti
Satokausiajattelu ja monipuolistunut kasvisten käyttö vaikuttavat kauppaketjujen mukaan terveelliseen suuntaukseen.
Kaalien käyttö on monipuolistunut. Kukkivat kaalit valittiin myös vuoden vihannekseksi. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaiset ostivat viime vuonna pelkästään S-ryhmän kaupoista yli kaksi kiloa enemmän vihanneksia ja hedelmiä henkeä kohden, uutisoi Helsingin Sanomat maanantaina.
Myös K-kaupoissa ja Lidleissä on koettu vastaava kasvisinto.
”Viime vuosi oli hyvä vuosi. Kasvisten myynnin kehitys oli selvästi muuta kehitystä parempaa”, sanoo HS:lle hedelmien ja vihannesten ostojohtaja Kenneth Forsman Keskon päivittäistavaratoimialalta.
Kauppaketjuissa arvioidaan, että useita vuosia nousua tehnyt satokausiajattelu löi viime vuonna läpi ruuanlaitossa. MT uutisoi asiasta jo viime viikolla.
Esimerkiksi S-ryhmän ja yksityisen yrittäjän kehittämässä Satokausikalenterissa esitellään kullekin kuukaudelle parhaat kasvisvalinnat sekä Suomesta että ulkomailta. Valinnoissa otetaan huomioon alkuperämaan satokausi, hiilijalanjälki ja edullisuus.
Vastaavaa kampanjointia harjoittaa myös Lidl.
Forsman muistuttaa, että menekin kasvun takana on kaikkineen monipuolistunut kasvisten käyttö.
Aiemmin eksoottisina pidetyistä kasviksista on tullut perustuotteita, joita myydään suuria määriä. K-kaupoissa näitä ovat esimerkiksi bataatti, sokerimaissi ja persimoni-hedelmä.
S-ryhmän kaupoissa eniten myyntiä kasvattivat esimerkiksi lehtikaali, 180 prosenttia, persimoni 150 prosentti ja palsternakka 50 prosenttia. Lokakuussa kurpitsojen myynti peräti 13-kertaistui lyhyeksi ajaksi.
Muokattu kuvatekstiä: lehtikaali puuttui kuvasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
