
Yritysostot vauhdittivat ravintolayhtiö NoHo Partnersin kasvua – aikoo jakaa kasvavaa osinkoa
Talouden heikot näkymät vaikuttavat ihmisten rahankäyttöön, mutta raaka-aineiden osalta suurin inflaatiopaine on hellittänyt ja työvoiman saatavuus on hyvä, NoHo Partners kertoo.Ravintolayhtiö NoHo Partners kasvatti loka–joulukuussa liikevaihtoaan 21,6 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto nousi 107,1 miljoonaan euroon. Kolmen kuukauden liikevoitto nousi 10,6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 8,5 miljoonaa euroa.
Koko vuoden osalta liikevaihto nousi 372,4 miljoonaan euroon eli kasvua kertyi edellisvuodesta 19 prosenttia. Liikevoitto koheni 35,9 miljoonaan euroon, kun se edellisvuonna oli 31,6 miljoonaa.
Yhtiön kasvua vauhdittivat muun muassa yritysostot Norjassa ja Helsingin Messukeskuksen ravintolatoimintojen siirtyminen NoHo Partnersille heinäkuussa. Lisäksi Friends & Brgrs siirtyi osaksi konserniin perustettua Better Burger Society -yhtiötä, jonka kautta NoHo Partners laajentui Sveitsiin hankkimalla sieltä Holy Cow! -hampurilaisketjun.
"Vuosi 2023 oli menestys NoHo Partnersille monella rintamalla. Yhtiön kannattava kasvu jatkui Suomessa, ja kannattavuustaso nousi merkittävästi myös kansainvälisessä liiketoiminnassa. Yhtiö saavutti kannattavuudessa 10 prosentin tavoitetason jo toista vuotta peräkkäin”, kehuu toimitusjohtaja Aku Vikström tiedotteessa.
Vikström kertoo, että kannattavuuskehityksen taustalla ovat rakenteelliset muutokset, joita yhtiö on tehnyt kahden viime vuoden aikana sekä ravintolaportfolioon että kiinteisiin kustannuksiin.
Lisäksi on panostettu operatiivisen osaamisen kehittämiseen, mikä Vikströmin mukaan vahvistaa yhtiön kilpailuetua myös vaihtelevassa kysyntäympäristössä.
Katsauskauden jälkeen NoHo Partners luopui omistuksestaan henkilöstöpalveluyritys Eezyssä.
NoHo Partnersin hallitus ehdottaa, että viime vuodelta maksetaan osinkoa 0,43 euroa osakkeelta. Yhtiön tavoitteena on maksaa kasvavaa osinkoa myös tulevaisuudessa.
"Suomen talouden heikot näkymät sumentavat myös ravintolamarkkinan näkymiä vuonna 2024. Ravintolamarkkinan positiivinen kehitys jatkuu, mutta arvioimme kuluttajien ostovoimaan kohdistuvien paineiden näkyvän erityisesti opiskelijoiden ja perheiden rahankäytössä ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vastaavasti raaka-aineiden osalta suurin inflaatiopaine on hellittänyt ja työvoiman saatavuus on hyvällä tasolla”, Vikström jatkaa.
NoHo Partners ennakoi tälle vuodelle noin 430 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 9,5 prosentin liikevoittomarginaalia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

