Empijät ja kokeilijat hillitsevät verkkokaupan kasvua
Suomalaiset ostavat verkosta eniten matkailuun liittyviä tuotteita kuten matkalippuja tai tekevät hotellivarauksia. Ruokaa verkossa liikkuu toistaiseksi vähän, mutta tilanne muuttuu koko ajan.Tuoreen tutkimuksen mukaan viidennekselle suomalaisista on kokemuksia päivittäistavaroiden ostamisesta verkosta. Kahdeksan prosenttia on empijöitä, jotka tietävät verkkokaupoista mutta eivät ole tehneet siellä ostoksia. Runsas 60 prosenttia ei ole kiinnostunut ostamaan tuotteita verkosta.
Verkosta ostaneista 15 prosenttia ostaa sähköisistä kaupoista tuotteita säännöllisesti ja suunnitelmallisesti, kertoo tuoreista tutkimustuloksista kehitysjohtaja Ville Wikström TNS Gallup Finland Oy:stä. ”He ostavat päivittäistavaratuotteita keskimäärin kerran kuussa, suosivat kotiinkuljetusta ja heidän kauppasuhteensa on vakiintunut.”
Puolet verkosta ostaneista hankki tavaroita verkkokaupoista muutaman kerran vuodessa. Verkolla on lähinnä ostoksia täydentävä rooli, Wikström kertoi Kaupan liiton järjestämässä verkkokaupan päivässä torstaina Helsingissä.
Loppuja 35 prosenttia verkko-ostajista Wikström kuvaa kokeilijoiksi.
Ne, jotka eivät osta verkosta, ovat joko empijöitä tai heitä asia ei kiinnosta lainkaan.
Empijät keskimäärin vanhempia kuin verkosta tuotteita ostavat, mutta tuntevat verkkokauppoja varsin hyvin.
Suomalaiset ostavat verkosta eniten matkailuun liittyviä tuotteita, kuten matkalippuja. ”Se oli ensimmäinen ala, joka meni verkkoon. Nykyään peräti 80 prosenttia matkailun ostoksista tapahtuu verkosta”, Wikström kertoo.
Huolimatta erilaisten ruokapiirien ja ruuan verkkokauppojen suosion kasvusta, niiden osuus kaikista ruokaostoksista on vielä häviävän pieni. Wikströmin mukaan osuus on kuitenkin kasvussa, kuten kaikki muukin verkko-ostaminen.
”Ruuan verkkokauppa kasvaa 30 prosenttia vuodessa. Kasvu on vauhdittumassa 3-4 vuoden kuluttua. ”
Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset ostivat tavaroita, palveluja ja sisältöjä verkosta viime vuonna yhteensä 10,5 miljardilla eurolla.
Seuraa keskustelua Twitterissä tunnuksella #ruokaverkossa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

