Matkailussa menestyy, kun ei matki muita, neuvoo kokenut matkailuyrittäjä: ”Hyvän ruoan perässä ajetaan pitkiäkin matkoja”
Yrityksen kannattaa korostaa omia vahvuuksiaan ja panostaa paikalliseen ruokaan, mutta ruokailu on vaikeaa saada kannattavaksi, sanoo Marjo Yrjölä. Suomen valtti ovat vuodenajat, joilla sesongin saa Etelä-Ruotsia pidemmäksi.
Ari ja Marjo Yrjölä rakensivat kesällä 2020 peililasisia majoitustiloja Päijänteen päälle. Kuva: Sanne KatainenTämänkertaista gastropajaa emännöivä Lehmonkärki tarjoaa aivan kaikkea mahdollista matkailijoille Päijänteen päälle rakennetuista peilimökeistä porealtaisiin ja kokoustiloista venetaksiin. Mutta kannattaako se?
”Jos jotakin menestyvää haluaa tehdä, tee omannäköistä, joka tuntuu hyvältä. Älä matki muita, yleensä se juna meni jo. Mieti omia vahvuuksiasi ja korosta niitä”, yrittäjä Marjo Yrjölä neuvoo.
”Matkailu ei ole pelkästään seiniä, vaan vetovoimana voivat olla myös ruoka ja palvelu. Tänä päivänä hyvän ruoan perässä ajetaan pitkiäkin matkoja, me itsekin ihan hyvin puolitoista tuntia.”
Lehmonkärjen toiminnot tukevat Yrjölän mukaan toisiaan.
”Kaikkia tarvitaan, mutta joillakin aktiviteeteilla on elinkaarensa ja jotakin jätetään itsekin pois.”
Pois ovat jääneet jotkut paljon työtä ja esiintyjiä vaativat illanvietot. Toisaalta huviloille toimitettava catering-palvelu on lisääntynyt.
Lehmonkärjessä on 20 ympärivuotista huvilaa ja kolme kesämökkiä.
Kesäravintolassa voi nauttia lounaan tai päivällisen paikan päällä. Kahvilasta voi ostaa mukaan munkit ja kahvit, jos lähtee retkelle vaikkapa Päijänteen kansallispuistoon ja kuuluisaan Kelventeen saareen.
Yrjölän mukaan ruokailua on vaikea saada kannattavaksi pienen majoitusyksikön oheen.
”Se vaatii volyymia, ja kokille on sama, onko syöjiä 10 vai 60, työn kustannus ja ruoan tekoaika on aika sama. Kannattavuus riippuu hinnoittelusta ja yksilöllisyys maksaa: pieni ryhmä ei oletakaan saavansa palvelua samaan hintaan kuin bussiryhmä.”
Paikan isäntä Ari Yrjölä lisää, että vaikka Lehmonkärjessä nikkaroidaan koko ajan jotakin, monet muutokset syntyvät käytännön tarpeista.
”Tänä kesänä laajennamme ja lasitamme ravintolan terassia, koska kaikki haluavat istua terassilla.”
”Yrityksesi piha-alueet ja viihtyisyys ovat vieraallesi ensimmäinen ja viimeinen mielikuva paikastasi.”
Gastropajojen Skånen-matkalla Yrjölät huomasivat, että Ruotsin ruokamatkailuyrittäjillä on samat ongelmat kuin Suomessa.
”Lähes kaikki painivat energiakysymysten, henkilökunnan riittävyyden ja kustannusten nousun kanssa”, Yrjölät sanovat.
”Kotiintuomisina oli, että suosi paikallisia sesonkiraaka-aineita ja valmista niistä yrityksesi näköisiä ruokatuotteita. Yrityksesi piha-alueet ja viihtyisyys ovat vieraallesi ensimmäinen ja viimeinen mielikuva paikastasi ja ystävällinen ja huomioiva palvelu kaiken perusta.”
Sekin oli mukava huomata, että Suomessa on Etelä-Ruotsia pidempi sesonki, koska selkeiden vuodenaikojen ansiosta palveluita voi tuotteistaa paremmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
