Sushibuumille ei näy loppua – S-kaupoissa myynti kasvanut 1853 prosenttia korona-aikana
Kotimaisen kalan suosio on kasvussa koko maassa. Ruuan alkuperän arvostaminen on korostunut korona-aikana.
Kotimaisen kalan suosio on kasvussa koko maassa, S-ryhmän myyntijohtaja Antti Oksa kertoo. Kuva: Kari SalonenKasvis- ja kalaruuan syönti on yksi tämän vuoden isoista ruokailmiöistä, kertoi S-ryhmän myyntijohtaja Antti Oksa torstaiaamuna mediatilaisuudessa.
Lihan vaihtoehdoksi nousee yhä useammin tuore kala. Tuoreen kalan myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kasvanut 27 prosenttia korona-aikana 1.3.2020–30.9.2021, kahta vuotta aiempaan vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Lohi on Oksan mukaan edelleen kuluttajien suosikkikala mutta kotimaisen kalan suosio on kasvussa koko maassa.
Kalauutuuksista pinnalla ovat nyt Oksan mukaan Itämeren kalapuikko silakasta, Leikkala-kalaleike lahnasta ja lohijauheliha.
"Perinteisesti ei olla oltu kalakaupan mestareita", sanoi Oksa, mutta yritystä hänen mukaansa on.
Aivan toiseen sfääriin päästään, kun katsotaan sushin myynnin kasvulukemia: 1 853 prosenttia korona-aikana.
Sushibuumille ei näy loppua, Oksa sanoo.
Ensimmäiset sushipisteet tulivat S-ryhmän kauppoihin kaksi vuotta sitten. Nyt tuoretta sushia tehdään 70 kaupassa. "Tätä ei olisi moni osannut ennustaa kolme vuotta sitten."
Proteiininlähteissä ollaan tänä vuonna historiallisessa käännekohdassa, kun broilerinlihan kulutus ylittää ensi kerran porsaanlihan kulutuksen.
Yksi nousevista ilmiöistä on Oksan mukaan joustava kasvissyönti. Kaksi kolmasosaa ihmisistä suosii joustavaa kasvissyöntiä, Kantar Mind Ruoka 2020 -tutkimuksen kyselyn tulokset kertovat.
Joustava kasvissyönti tarkoittaa, että ihmiset haluavat painottaa kasvisten syömistä mutta eivät ole tehneet jyrkkää rajausta eläinperäiseen ruokaan.
Koko väestöstä 65 prosenttia vastaa suosivansa joustavaa kasvissyöntiä. Osuus on suurin yli 60-vuotiaissa, joista 70 prosenttia suosii joustavaa kasvissyöntiä, ja pienin 45–59-vuotiailla, 61 prosenttia.
Vegeproteiinien myynti kasvoi korona-aikana neljänneksen S-ryhmän ruokakaupoissa.
Kulutuksen valtatrendit ovat hyvinvointi ja helppous, Oksa kertoi. Yksilöllisyys leimaa ruuan kuluttamista.
Oksan mukaan myös ruuan alkuperän arvostaminen on ollut iso asia jo kymmenen vuoden ajan. Se on näkynyt myös poikkeusajalla: viimeisen 1,5 vuoden aikana ihmiset ovat hakeneet turvallisuutta ruokavalintojen kautta.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
