Kuluttajaa kiinnostaa ruokakauppa, joka on lähellä kotia
Hinta tulee kaupan valintakriteereissä vasta viidennellä sijalla.
Jaakko Linnosaari käyttää ruuan ostossa silloin tällöin myös verkkopalveluita, ja verkon kautta hän hankkii noin 20 prosenttia ostoksista. Kuva: Kari SalonenKaupan valintaan vaikuttavat eniten sijainti ja tuotevalikoima. Nämä teemat toistuivat vahvasti myös MT:n Helsingin Kampissa ruokakaupassa tekemässä gallupissa.
MT:n haastateltavat kertoivat suosivansa lähellä kotia tai helposti kotimatkan varrella sijaitsevaa kauppaa. Heillä ostopäätöksiin vaikuttaa myös kotimaisuus. Kaikki kolme, Jaakko Linnosaari, Päivi Lahtinen ja Anja Immonen, sanovat tukevansa suomalaista ruokaa.
Linnosaari suosii suomalaista, vaikka hinta olisikin korkeampi.
”Tietysti täytyy ajatella, että saa tuoreita raaka-aineita. Ja kyllä sitä tulee mietittyä, että on kotimaista, suomalaista”, hän toteaa.
Kaupan liitto ja Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulu selvittivät suomalaisten onnistuneita ostoskokemuksia ja kriteereitä valita kauppa. Selvityksessä perehdyttiin juhlaruuan, miesten vaatteiden, kosmetiikan ja urheiluvaatteiden ostamiseen. Tutkimukseen osallistui yli 1 800 henkeä.
Tutkimuksen mukaan eniten kaupan valintaan vaikuttavat kaupan sijainti ja tuotevalikoima.
Hinta on kriteereissä viidennellä sijalla.
Ihmiset sekä välittävät tietoa ostoksista lähipiirilleen että vastaavasti myös saavat niistä tietoa tutuiltaan. Tärkein tietolähde on kuitenkin tuotepakkaus.
MT:n haastateltavista Lahtinenkin kertoo niitä ruokakaupassa tarkkailevansa.
”Katson aika paljon säilöntäaineita ja E-aineita, koska välttelen niitä niin paljon kuin mahdollista. Ja luomua ostan aika paljon”, hän sanoo.
Ostoksista yli 90 prosenttia tehdään yhä kaupoissa. Linnosaari käyttää myös netin ruuantilauspalveluja.
Niin Lahtinen kuin Immonenkin puolestaan haluavat nähdä ostettavat tuotteet itse. Verkkopalveluista heille ei ole kertynyt vielä kokemusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
