Hinta korostuu myös vuoden juomatrendeissä – näitä asioita suomalaiset haluavat
Alko listasi tämän vuoden juomatrendit, joissa oma ja ympäristön hyvinvointi korostuu.Alko kävi tiistaina läpi vuoden 2024 juomatrendejä, jotka on poimittu poikkeuksellisesti Alkon henkilöstölle, asiakkaille ja tavarantoimittajille toteutetusta trendikyselystä.
Jo pidempään pinnalla olleet megatrendit korostuvat myös tänä vuonna. Näitä ovat hyvinvoinnin vaaliminen, pientuottajien tukeminen sekä keveys ja raikkaus juomia valitessa.
Vastausten perusteella Alko nosti esille yhdeksän trendiä, jotka näkyvät suomalaisten laseissa tänä vuonna.
Hinta-laatusuhde on entistä tärkeämpi ostokriteeri
Elinkustannusten noustua hinnan merkitys on kasvanut myös juomapuolella. Alkon tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan hieman edullisempien tuotteiden kysyntä on kasvanut. Samalla moni nauttii alkoholia aiempaa vähemmän, mutta panostaa silloin laatuun.
Rieslingin raikkaat haastajat
Lindstömin mukaan riesling on ollut valkoviinipuolella hallitsevassa asemassa useamman vuoden. Tutut ja turvalliset vaihtoehdot ovat yhä suosittuja, mutta nyt vaihtelunhaluisimmat kuluttajat kuitenkin etsivät jo muitakin vaihtoehtoja. Lindström mainitsee kiinnostavina esimerkkeinä alvarinho- ja txakoli-viinit.
”Raikkaudessa myös ruoalla on suuri merkitys. Ruokavaliot kevenevät ja syödään enemmän kasvisruokaa. Korealainen, pohjois-afrikkalainen ja lähi-idän keittiö ovat nyt nousussa”, Lindström sanoo.
Nyt kevenevät myös punaviinit
Ensin raikastuivat valkoviinien maut, nyt punaviinit seuraavat perässä. Niin viinin maku kuin alkoholiprosentti saavat olla entistä kevyempiä.
”Elegantti pinot noir on ollut pitkään trendilajike, mutta sen rinnalle on tullut myös muita kevyempiä punaviinejä, kuten itävaltalainen zweigelt tai blaufränkisch, beaujolais’n gamaysta puhumattakaan. Yksi mielenkiintoinen trendi, joka tuli aika monessa vastauksessa vastaan oli pirskahteleva, hieman makea lambrusco Emilia-Romagnan alueelta Italiasta”, Lindstöm luettelee.
Kuplat ovat suosiossa
Kupliva trendi näkyy uusina avauksina siten, että kuplimattomista viineistä tutut tuottajat lanseeraavat nyt myös kuohuviinejä ympäri viinimaailman.
”Samppanjan rinnalle ovat nousseet myös muut kuohuviinit, cavat ja corpinnat Espanjasta, cremantit Ranskasta ja asiakkaiden suosikki prosecco Italiasta.”
Vähemmän on enemmän
Monessa juomalasissa on nyt entistä vähemmän alkoholia, sokeria ja kaloreita, ja juomaa on lasissa myös määrällisesti aiempaa vähemmän. Lisäksi myös pienemmät pakkauskoot ovat nousseet entistä suositummaksi.
Ympäristötietoisuus näkyy lasissa
Ympäristöystävälliset ja eettiset näkökulmat painavat kuluttajien vaakakupissa. Omalla ostokäyttäytymisellä halutaan myös vaikuttaa. Tämä näkyy esimerkiksi kartonkipakkausten suosiossa.
Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen nostaa esille myös pakkausten uudet vaatimukset.
”Viinipullosta löytyy tulevaisuudessa enemmän informaatiota eli ravintosisältö ja ainesosaluettelo, joka lukee itse pullossa tai siihen pääsee QR-koodin kautta. Sääntö astunut voimaan joulukuussa ja koskee sen jälkeen tuotettuja viinejä. Monista tuotteista löytyy jo nämä tiedot”, Koskinen kertoo.
Kilinää cocktailsekoittimessa – myös kotosalla
Moni on löytänyt sisäisen miksologinsa. Nyt cocktaileja ja mocktaileja sekoitetaankin yhä enemmän kotona.
”Kotona aloitetaan alkeista ja muutaman raaka-aineen resepteistä. Inspiraatiota haetaan sosiaalisesta mediasta tai omista kokemuksista. Mocktailit ovat taas lyöneet läpi ravintolapuolella, jossa rakennetaan ruoan makumaailmaa tukevia mocktailmenuja. Tätä on vauhdittanut alkoholittomat vaihtoehdot tisleille”, Lindström sanoo.
Hedelmien maut valloittavat
Hedelmien ja marjojen aromit maistuvat kuluttajille monenlaisissa juomissa, kuten long drinkeissä ja muissa valmiissa juomasekoituksissa.
Viini näkyy osana elämäntyyliä
Viini voi hyvinkin olla osa kuluttajan omaa elämäntapaa täydentävää lifestyle-kuluttamista, jossa ostovalinnoilla viestitään omasta tyylistä ja tyylitajusta.
”Haluamme osoittaa kuluttajavalinnoilla, miten näemme maailman. Somevaikuttajat tulevat näkymään voimakkaammin kuluttajavalinnoissa”, Lindström ennustaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







