Hyvää Suomesta -merkki pääsi Valion jäätelöön, vain salmiakki-chili ja kinuski ilman, koska hippuset tulevat Ruotsista
Vihdoinkin iso jäätelövalmistaja takaa suomalaisen raaka-aineen, iloitsee Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi.Maaliskuussa markkinoille tulevista Valion jäätelöistä neljässä on suomalaisen raaka-aineen joutsenlippumerkki. Kaksi on ilman merkkiä, sillä Suomesta ei löytynyt halutunlaisia kinuski- ja salmiakkipalasia, toteaa vastaava tuotekehittäjä Ulla Helle.
Helle on innoissaan siitä, että hän yli kymmenen vuoden tauon jälkeen pääsi jälleen kehittämään jäätelöitä. Uudet makuyhdistelmät kiehtovat: mansikka-basilika, mustikka-ruis, porkkanakakku.
Raaka-aineissa pyritään mahdollisimman pitkälle suomalaisuuteen, mutta Helteen mukaan esimerkiksi mansikkaa ja porkkanahilloa ei vielä ole saatu riittävän tasalaatuisena Suomesta.
Valion tuotekehitys on Helsingissä, ja jäätelöt valmistetaan Oulussa, minne on rakennettu kokonaan uusi jäätelönvalmistuslinja.
Valion kategoriapäällikkö Jussi Mattssonin mukaan jäätelömarkkinat ovat kehittyneet huimasti sen neljäntoista vuoden aikana, kun Valio on ollut pois markkinoilta. Valion on helppo palata jäätelönvalmistajaksi, sillä yli 61 prosenttia kuluttajista mainitsee Valion jäätelön ykkösbrändinä edelleen, vaikka se myi jäätelöliiketoimintansa aikapäiviä sitten.
"Meille on tullut joka viikko palautetta ja on pyydetty takaisin. Jäätelöiden vastaanotto on ollut innostunut jo ennen kuin niitä on ehditty myymään", Mattsson kertoo.
Valio lanseeraa jäätelöt Venäjällä samaan aikaan kuin Suomessa, sillä Venäjän tuontikielto ei koske jäätelöitä.
"Suomessa jäätelö on kesäherkku, mutta herkuttelujäätelöitä syödään meillä talvella yhtä paljon kuin kesällä. Venäjällä taas jäätelöä syödään talvella jopa enemmän kuin kesällä", Mattsson tietää.
Valio palaa jäätelöbisnekseen – aloittaa jäätelön valmistuksen 14 vuoden tauon jälkeen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

