
Tiesitkö, että Sinisen Lenkin nimi on lähtöisin mustikoista? Makkara täyttää jo 60 vuotta
HK:n Sininen Lenkki on yksi niistä asioista, joihin ei voi olla Suomessa törmäämättä. Kyseessä on jo 60-luvulla alkunsa saanut tuote, joka on siirtynyt sukupolvelta toiselle.Monella on varmasti muistoja höyryävän kuumasta uunimakkarasta tai folioon kääritystä saunalenkistä, joka on täyttänyt saunan tuoksullaan. Sininen Lenkki on yksi perinteisistä suomalaisista ruoista, jotka ovat kestäneet aikaa.
Sininen Lenkki on ollut todella tärkeä tuote HK:lle. Teollisen makkaran valmistuksen kehittyminen toi HKScanin markkinointijohtaja Mikko Järvisen mukaan makkaran hinnan edullisemmaksi ja näin suuremman yleisön saataville.
”Kaupungistuminen ja työssäkäynnin lisääntyminen loivat kysyntää helpolle ja maukkaalle ruoalle, mikä on makkaran vahvuus edelleen. Lisäksi saunakulttuurin kehittyminen ja saunojen määrän kasvu loivat voimakasta saunalenkkikulttuuria, johon Sininen Lenkki osui”, Järvinen kertoo.
Järvisen mukaan Sininen lenkki on kasvanut osaksi suomalaista ruokakulttuuria, mikä tekee siitä tuotteen, joka tunnetaan todella laajalti.
Järvinen kertoo lenkkivolyymien laskeneen niin sanotuista parhaista makkaravuosista. Tähän on vaikuttanut paljon rinnalle nousseet arkiruokatuotteet, kuten jauheliha ja broilerin suikaleet. Tästä huolimatta Sinistä Lenkkiä myydään yli kahdeksan miljoonaa pakkausta vuodessa.
”Odotamme tästä vuodesta hyvää lenkkivuotta. Nämä haastavat ajat nostavat nostalgiankaipuuta, halutaan palata klassikkomakuihin ja resepteihin ja ruoan hinnan noustessa makkara on maltillisen hintaista”, Järvinen sanoo.
Siniseen Lenkkiin liittyy paljon tarinoita ja väitteitä, eikä ihme, kun puhutaan vanhasta tuotteesta. Sininen Lenkki nousee ajoittain esille siksi, että sen väitetään olevan EU-määritelmän mukaan leivonnainen.
”Näitä tarinoita tosiaan kuuluu ja pyörii ajoittain. Sinisestä Lenkistä on myös kuultu käytettävän nimitystä Suomen suosituin vihannes. Kyseessä on kuitenkin perinteinen, hyväksi todetuista raaka-aineista valmistettu suomalainen makkara, jonka lihapitoisuus on 43 prosenttia”, Järvinen kertoo.
Monella liittyy varmasti muistoja Sinisen Lenkkiin ja niitä löytyy myös Järviseltä.
”Kun olin riittävän vanha jäämään yksin kotiin esimerkiksi kesäloma-aikana, muodostui kesän ruokavalioni Sinisestä Lenkistä valmistetusta uunimakkarasta ja makkaraperunoista sekä paistetuista kananmunista ja Amerikan Pekonista. Se oli helppoa, oli sopivasti vaihtelua ja maistui hyvältä – ja maistuu edelleen. Tässä on varmaan yksi syy, miksi olen nyt HKScanilla töissä”, Järvinen naurahtaa.
Järvinen jakoi myös suosikkitapansa syödä ja valmistaa Sinistä Lenkkiä.
”Välillä eli usein on pakko saada Sinistä Lenkkiä kylmänä suoraan jääkaapista ja tuhti sinappikerros päälle. Jokaisen ulkomaanreissun jälkeen käyn heti lentokentältä ostamassa Sinisen Lenkin, kun on ehtinyt tulla ikävä. Yksi suurimmista herkuistani on Sinisestä tehty pastakastike, jossa on Sinistä Lenkkiä kuutioituna, 1 purjo pilkottuna, 1 lihaliemikuutio, purkki tomaattimurskaa ja 2 dl ruokakermaa, kermaa tai jopa maitoa. Tämä tarjoiltuna nauhapastan kanssa on ihan parasta”, Järvinen kertoo.
Sinisen Lenkin historia on vaiherikas. Kokosimme yhteen Sinisen Lenkin tärkeimmät vaiheet vuosikymmenittäin.
1950-luku – lenkkimakkaran valmistus alkaa
HK Blöönäkin tunnetun makkaran juuret ovat jo 1950-luvulla, kun Helsingin Kauppiaat Oy alkoi valmistaa lenkkimakkaroita. Makkara oli vielä tuolloin arvokas tuote, joka valmistettiin käsityönä luonnonsuoleen. Makkaran hinta oli jopa korkeampi kuin täyslihan työlään prosessin vuoksi.
Makkaramestari Urho Hirvosta pidetään Sinisen Lenkin isänä, sillä hän kehitti alkuperäisen reseptin.
1960-luku – nimi ”Sininen Lenkki” syntyy merkintätavasta
1960-luvulla Sininen Lenkki sai alkunsa, kun lenkkimakkaran päähän alettiin sitoa käsin alumiininen sinetti, joka kertoi tuotteen laatunimen. Vuonna 1963 eli 60 vuotta sitten alettiin käyttää koneellisia niittejä, joissa ei laatunimeä ollut. Tämän vuoksi makkaran kuoren sisäpintaan painettiin sana ”Lenkkimakkara”.
Kuoreen painettu teksti komeili sinisellä, mustikoista saadulla värillä. Poikkeuksellinen sininen merkintä siirtyi makkaroita tilanneiden kauppiaiden suuhun sinisenä lenkkinä ja lopulta myös koko kansan käyttöön. Tästä juontaa nimitys Sininen Lenkki.
1970-luku – uusi pakkaus otetaan käyttöön
1970-luvulla monet muuttivat maalta kaupunkeihin. Samaan aikaan etsittiin edullista ja helppoa ruokaa, jonka kysyntään Sininen Lenkki vastasi hyvin. Sinisestä Lenkistä oli ehtinyt tulla jo oma käsitteensä ja sitä löytyi useista kodeista.
1973 HK muutti Sinisen Lenkin pakkausta hygieenisempään suuntaan ja alkoi käyttää vakuumipakkausta. Samalla sininen painatus hävisi kuoresta ja siirtyi mainintana myyntipakkaukseen. Makkaran parantunut säilyvyys kiihdytti makkaran menekkiä entisestään.
1980-luku – Sininen Lenkki rekisteröidään
Vuonna 1980 Sininen Lenkki -tavaramerkki rekisteröitiin. Samalla vuosikymmenellä Sininen Lenkki nousi Suomen ostetuimmaksi lenkkimakkaraksi ja sen tunsivat käytännössä kaikki.
Kysyntä jatkoi kasvuaan ja tuotantotilat Helsingin Sörnäisissä alkoivat käydä liian pieniksi.
1990-luku – kansallinen lenkkipäivä syntyy
Sinisen Lenkin tuotanto siirrettiin Vantaalle HK:n Ruokataloon, joka otettiin käyttöön vuonna 1991. Samana vuonna suomalaiselle makkaralle, hyvälle perusruoalle ja monipuoliselle ruoan raaka-aineelle julistettiin ”Kansallinen lenkkipäivä”. Tätä päivää vietetään elokuun kolmantena perjantaina.
Uudet tuotantolinjastot puskivat valtavia määriä makkaraa laman kanssa kamppaileville suomalaisille. Makkaran myyntimäärät olivat vuosittain noin 10 miljoonaa kiloa.
2000-luku – makkara pitenee
Vuosituhannen vaihdetta juhlistettiin railakkaasti ympäri Suomea. HK juhlisti tapahtumaa omalla tavallaan tuomalla markkinoille tavallista suuremman Iso Sinisen. 2000-luvulla kauppoihin ilmestyivät myös Sinisen Lenkin kevyt- ja juustoversio.
2010-luku – juhlien aika
Vuonna 2013 HK juhli 100-vuotissyntymäpäiväänsä ja Sininen Lenkki 50-vuotispäiväänsä. Juhlien kunniaksi myyntiin tuotiin Sininen Lenkki Juhla.
Sinisen Lenkin myynti jatkuu tasaisena lähes samanlaisena reseptillä 1960-luvulla. Raaka-aineet ovat vuosien mittaan vaihdelleet jonkin verran. Alkuvaiheessa lenkissä käytettiin hevosen- ja naudanlihaa. Nykyään Sinisen Lenkin pääasiallinen raaka-aine on sianliha.
2020-luku – uusia tuulia
Sininen Lenkki täyttää tänä vuonna 60 vuotta. HK on tuomassa tämän kunniaksi markkinoille uuden version klassikkomakkarasta, jossa on joukossa Aura-sinihomejuustoa.
HK:n Sinistä Lenkkiä ostetaan joka päivä noin 22 000 pakettia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat














