S-ryhmä haluaa parantaa ruokaketjun läpinäkyvyyttä – "Halpuutus tulee jatkumaan"
S-ryhmä julkaisi Porin Suomi-Areenassa ruokamanifestin. Julistuksen 9 teesillä pyritään osallistamaan tuotantoketjun kaikkia osia.
Panelisteina toimi SOK:n Taavi Heikkilä, ministeri Jari Leppä, Fazerin Cristoph Vitzthum, Marttaliiton Marianne Heikkilä ja MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila. Kuva: Lari LievonenYhdessä tekeminen nousi keskeisimmäksi iskulauseeksi, kun S-ryhmä julkaisi maanantaina ruokamanifestinsa Porin Suomi-Areenassa. Julistuksen esitellyt pääjohtaja Taavi Heikkilä painotti, että koko ruokaketju tulee saada mukaan.
Manifestin sivuilla vaaditaan muun muassa kotimaisuuden lisäämistä, tuotantoketjun läpinäkyvyyttä ja faktapohjaisuuden lisäämistä ruokakeskusteluun. Julkaisutilaisuudessa panelistina ollut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) kehui julistuksen nostavan suomalaisen ruuan arvostusta.
"Hinta on ollut aiemmin määräävä tekijä. Tämä manifesti kääntää ajattelun päälaelleen ja nostaa ruuan arvon tärkeimmäksi. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan hyvästä ruuasta."
Paneelikeskustelun aikana jäi kuitenkin epäselväksi, millä tavoin suomalaisen ruuan arvostuksen lisääminen näkyy tuottajan lompakossa. Pääjohtaja Heikkilä totesi pian Lepän perään, että hinta on tärkeä "kilpailuelementti".
"Halpuutus tulee jatkumaan", Heikkilä lisäsi.
Julkaistussa manifestissa S-ryhmä listaa, miten julistuksen asettamat tavoitteet tulevat näkymään käytännössä ketjun omassa toiminnassa.
Ketju edellyttää muun muassa omia merkkiensä valmistajilta sitoutumista antibioottien käyttöön liittyviin ohjeisiin. Edellytys koskee ulkomaista lihaa käyttäviä valmistajia. Ketju käy tältä osin toimitusketjunsa lävitse vuoden 2018 loppuun mennessä.
Lisäksi lapsille suunnattujen tuotteiden terveellisyyden lisääminen ja kauppojen ruokahävikin vähentäminen olivat listattuja toimenpiteitä.
Paneelin aikana ministeri Leppä kuitenkin nosti esille, että tällä hetkellä tuottajan asema on ruokaketjussa kaikkein heikoin.
"Tähän on pakko saada muutos. Kauppa ei voi sanoa, että viljelijän aseman parantamiseksi olisi tehty kaikki, sillä ei ole. Kaupan on otettava tuottaja jatkossa paremmin huomioon", Leppä muistutti.
S-ryhmän Heikkilä vastasi Lepän moitteisiin, että lisäämällä ruuan kilpailukykyisyyttä kaikkien yhteinen kakku kasvaa.
"Uskon markkinaehtoiseen hinnanmuodostukseen. Me haluamme tarjota kuluttajille matalampia hintoja", hän lisäsi.
S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kommentoi paneelin jälkeen MT:lle, että tuottajien aseman parantaminen koko EU:n tasolla on hyvä asia.
"Koko homma perustuu siihen, että kaikki voisivat paremmin."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
