Ex-ministeri Leppä kritisoi ruokakauppaa kovin sanoin – näin kauppojen etujärjestön johtaja vastaa
Elintarvikeketjun toimijat ovat Orpon hallituksen aikana päässeet hyvään alkuun eteenpäin katsovassa ja kehittävässä keskustelussa, kirjoittaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.Entinen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä arvosteli Suomessa toimivaa ruokakauppaa sen kannattavuudesta (MT 21.8.).
Kannattava ja tehokas ruokakauppa vaatii riittävää volyymia ja tehokasta logistiikkaa. Tehokkuus on keskeinen kilpailukeino vähäväkisessä pitkien etäisyyksien maassa.
Kaupan alaa tutkineiden asiantuntijoiden mukaan suomalainen ruokakauppaosaaminen on maailman huippua sekä osaamiseltaan että laadultaan. Korkea taso kertoo siitä, että kilpailu on kovaa, vaikka kilpailijoita onkin vähän. Päivittäistavarakauppa on vuosikymmenten aikana käynyt läpi rakenneuudistuksen ja kannattamattomia yrityksiä on poistunut markkinoilta. Kaupan alan yritykset ovat tehostaneet toimintaansa vastatakseen muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin. Jokainen toimiala joutuu pohtimaan samaa.
Kannattavuutta on tutkittu myös selvitettäessä rahavirtojen jakautumista elintarvikeketjussa. PTT:n, Luken ja Reinu econin raportin mukaan tarkastelujaksolla 2013–2022 kaupan ja ravintoloiden rahavirta on laskenut, kun taas elintarviketeollisuuden sekä maatalouden ja verojen rahavirta on kasvanut. Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportissa puolestaan todetaan, että tuottajan, teollisuuden ja kaupan osuuksissa ei ole tapahtunut erityisen suuria muutoksia 2016–2023, eikä raportista voi tehdä päätelmää, että kaupan voitot olisivat kasvaneet.
Laadukkaat kaupan omat merkit auttavat pitämään ostoskorin hinnan kohtuullisena. Nämä merkit korostuivat kuluttajien ostopäätöksissä erityisesti ruoan hinnan noustessa ennätysmäisen nopeasti parin viime vuoden aikana.
Omien merkkien osuus on Suomessa vain neljännes päivittäistavaraostoista. Muualla osuus on merkittävästi suurempi, esimerkiksi Ranskassa ja Britanniassa jopa puolet ostoista. Kaupan omia merkkejä valmistetaan laajasti kotimaassa, kotimaisista raaka-aineista. Valmistajalle ne tarjoavat mahdollisuuden kasvattaa oman yrityksen asiakaskuntaa ja myyntiä, jopa ponnistaa vientiin maailmalle.
Kuluttaja voi vaikuttaa omalla ostopäätöksellään, mutta kauppa haluaa tarjota jokaiselle lompakolle jotain.
Elintarvikeketjun toimijat ovat Orpon hallituksen aikana päässeet hyvään alkuun eteenpäin katsovassa ja kehittävässä keskustelussa. Tulevaisuuden haasteet kuten EU:n laajentuminen, huoltovarmuus ja turvallisuus ovat mittavia ja niitä ratkotaan vain yhteisvoimin.
Tuula Loikkanen
maatalon emäntä
toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








