Suomessa myydyistä ruusuista peräti kolmannes Reilun kaupan tuote
Suomalaisten ostamien Reilun kaupan tuotteiden kolmen kärki on kukat, baanit ja kahvi.
Kotimainen leikkoruusujen viljely on lähes kuihtunut osaksi Reilun kaupan ruusujen suosion takia. Kuva: Kari SalonenSuomalaiset ostivat viime vuonna Reilun kaupan tuotteita lähes 190 miljoonalla eurolla.
Joka kolmas suomalaisten ostama ruusu ja joka kymmenes banaani oli viime vuonna Reilun kaupan tuote.
Kaikkiaan reiluja kukkia myytiin noin 37 miljoonaa vartta, noin 13 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Reiluja banaaneita ostettiin lähes 11 miljoonalla eurolla, mikä on lähes 50 prosenttia edellisvuotta enemmän. Banaanit ovat napanneet 10 prosentin markkinaosuuden.
Myös reilu kahvi on entistä suositumpaa vaikka markkinaosuus on vaatimaton, vain 1,4 prosenttia.
Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtajan Janne Sivosen mukaan reilujen tuotteiden myynti kasvaa vuosi vuodelta. Kuluttajat tiedostavat yhä selkeämmin tuotantoon liittyvät ihmisoikeusriskit ja haluavat varmistaa tuotteiden vastuullisuuden.
Olennainen muutos on tapahtunut yritysten asenteissa, Sivonen kertoo yhdistyksen tiedotteessa.
Lue myös:
Reilun kaupan joulutähdet kasvavat Oripäässä
Jyväskylästä tuli reilun kaupan kaupunki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
