Lidl myy jatkossa vain reilun kaupan banaaneja
Linjauksen odotetaan nostavan reilujen banaanien osuuden viidennekseen kaikista myydyistä banaaneista.
Reilu kauppa pyrkii edistämään viljelijöiden ja työntekijöiden hyvinvointia banaanien takuuhinnoilla. Kuva: Reilu Kauppa RyLidl Suomi siirtyy myymään hedelmäosastoillaan vain Reilun kaupan banaaneja. Tähän asti myynnissä olleet Rainforest Alliance -sertifioidut banaanit korvautuvat Reilun kaupan banaaneilla asteittain tammi–helmikuun aikana kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä, kauppaketju tiedottaa.
Lidl kertoo päätöksellä olevan merkittävä vaikutus. Banaani on Suomen myydyin hedelmä, jota myydään vuodessa noin 114 miljoonaa kiloa.
Vuonna 2017 siitä lähes 12 miljoonaa kiloa oli Reilun kaupan banaaneja. Muuttamalla banaaninsa reiluiksi Lidl tuplaa Reilun kaupan banaanien myynnin Suomessa, jolloin joka viides banaani olisi Reilun kaupan banaani.
"Haluamme tehdä vastuullisuudesta valtavirtaa. Banaani on suomalaisten suosikkihedelmä, joten sen vaihtamisella reiluksi on iso vaikutus. Päätöksen myötä olemme suurin Reilun kaupan banaanien myyjä Suomessa", kertoo kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs.
Reilulla kaupalla edistetään banaaninviljelijöiden toimeentulon säännöllisyyttä ja kohtuullista tasoa, työntekijöiden oikeuksien ja hyvinvoinnin parantamista sekä tiukkoja ympäristösäännöksiä, joilla suojellaan luontoa.
"Lidlin linjaus on merkittävä. Kauppaketjulla on suuri valta vaikuttaa kuluttajavalintoihin ja tämän linjauksen vaikutukset näkyvät suoraan lukuisten perulaisten, ecuadorilaisten ja kolumbialaisten yhteisöjen elämässä", toteaa Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Reilun kaupan banaaneihin siirtyvät vuoden 2019 aikana myös Lidl Suomen sisaryhtiöt Ruotsissa ja Tanskassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
