Onko joku näistä keittojen äiti? – parhaan keiton keksijä voi päästä Tampereelle
Saarioinen hakee kilpailun avulla uusia keittoreseptejä. Voittaja saa matkan Tampereelle ja pääsee käymään Saarioisten Sahalahden tehtaalla.Saarioinen tunnetaan "Äitien tekemää ruokaa" - mainoslauseestaan. Nyt yhtiö valjastaa äidit ja muutkin kehittämään uusia keittoja julistamalla reseptikilpailun.
Kyse ei ole tuotekehityksen ideapulasta, vaan siitä, että Saarioinen haluaa tehdä tuotteita yhdessä kuluttajien kanssa, sanoo johtaja Tia Yrjölä Saarioisilta.
Yritys on järjestänyt vastaavan lempiruokakisan kaksi kertaa aiemminkin, ja suosio on ollut suuri. Esimerkiksi lasten lempiruokakisaan tuli yli tuhat reseptiä.
Keittokisa lanseerattiin viime viikonloppuna, ja siihenkin on tullut jo noin 150 resepti-ideaa, Yrjölä kertoo.
Suomen eniten myyty valmiskeitto on pinaattikeitto. Saarioinen on keittojen markkinajohtaja kuudellatoista eri keitolla. Valikoimaa uudistetaan kysynnän mukaan.
Keittojen kysyntä on Yrjölän mukaan jo pidempään kasvanut voimakkaasti, ja koronarajoitusten alkaessa keittoja myytiin erikoisen paljon. Kysyntähuippu on sittemmin tasaantunut.
Reseptikilpailun sivuilta näkee, miten keittojen kehittämisessä kekseliäisyys on valttia ja kuinka esimerkiksi hävikkiä pystyy keitoissa hyödyntämään, kuten tässä kylmäsavulohi-katkarapukeitossa:
"Kun voileipäkakun valmistuksesta (tai lohi-katkarapuleipien valmistuksesta tms) jää yli tarvikkeita, niin niistä muodostuu hetkessä arkiruuasta kivalla ja kevyellä tavalla hieman poikkeava keitto. Ensimmäinen tämänlainen keitto syntyi kotona vietettyjen lakkiaisten jälkeisenä päivänä :)"
Lue myös:
MIten sinä tuunaat valmiin lanttulaatikon?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

