Nämä kolme tekijää ratkaisevat, mitä kuluttaja ostaa ruokakaupasta
Hinta on yhä tärkein kuluttajan ostopäätökseen vaikuttava tekijä ruokakaupassa, kertoo Kuluttajaliiton teettämä selvitys.
Hinta on tärkeä valintaperuste, mutta kotimaisuuden merkitys on noussut lähes kärkeen. Kuva: Jaana KankaanpääHinta, kotimaisuus ja terveellisyys ovat kärjessä, kun kuluttaja päättää, mitä hän ostaa ruokakaupasta. Kuluttajaliitto teetti Aula Researchilla kyselyn viime syksynä, johon vastasi reilu tuhat täysi-ikäistä suomalaista. Sen mukaan hinta on peräti sadantuhannen euron vuosituloihin asti tärkein valintaperuste.
"Pienituloisille hinta on erityisen tärkeä, mutta suurituloisilla kotimaisuus ja terveellisyys menevät hinnan edelle", toteaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.
Vyyryläistä yllätti luomun ja ympäristöystävällisyyden vähäinen merkitys. Tulosta selittää hänen mielestään se, että kotimaisen katsotaan olevan ympäristöystävällistä.
Jos hinta tai tuotteen saatavuus ei rajoittaisi, niin ykkösvaatimukseksi nousee kotimaisuus. Terveellisyys tulee toisena ja tällöinkin kolmantena on hinta.
Kotimaisuus on naisille tärkeämpää kuin miehille, kun taas miehet painottavat hintaa. Nuorille erityisesti luomu, vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä.
Yli puolet kuluttajista vertailee hintoja eri kauppojen välillä. Lidliä pidetään mutu-tuntumalta edullisimpana.
Hinnanalennuksia kuluttajat toivovat etenkin tuoreeseen kalaan ja lihaan. Kolmasosa toivoisi halvempia hedelmiä. Sen sijaan esimerkiksi jäätelön tai teen hintaan ollaan tyytyväisiä.
Moni olisi valmis keventämään terveellisten elintarvikkeiden verotusta ja lyömään nykyistä kovempaa verotusta epäterveellisille.
Lue myös:
Luotatko ruuan hintavertailuihin? Huonosti toteutettuna tulos vie rajusti metsään
Neljä syytä voi pitää ruuan hintoja maailmalla korkealla pidemmän aikaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
