Laktoosittomista tuli valtavirtaa, mutta menetelmä niiden valmistamiseksi syntyi sattumalta
Kun ensimmäiset laktoosittomat maitojuomat saapuivat kauppoihin, niiden menekkiin ei uskottu eikä niitä mainostettu.Laktoosi-intolerantikon elämä on nyky-Suomessa helppoa, sillä kaikista mahdollisista maitotuotteista on saatavilla laktoositon tai vähälaktoosinen vaihtoehto. Keino laktoosin poistamiseen maidosta keksittiin kuitenkin sattumalta vasta viitisenkymmentä vuotta sitten, kertoo Valion tuotekehitysjohtaja Tiina Hämäläinen.
1970-luvulla Valiolla alettiin kehittää menetelmää juustonvalmistuksessa syntyvän heran hyödyntämiseen. Herassa on paljon laktoosia, jota käytetään muun muassa elintarvike- ja lääketeollisuudessa.
Erinäisten mutkien kautta herasta onnistuttiin poistamaan laktoosi. Heran jälkeen samaa menetelmää kokeiltiin maitoon, ja prosessissa syntynyt vähälaktoosinen maito kuivattiin maitojauheeksi. Vähälaktoosisesta maitojauheesta vedellä ennallistettua maitoa annettiin kokeiltavaksi laktoosi-intolerantikoille, ja koeryhmä mieltyi tuotteeseen.
Valion vähälaktoosinen Hyla-maitojauhe tuli koemarkkinointiin vuonna 1978, ja kahta vuotta myöhemmin se ilmestyi laajemmin kauppoihin. Muutamaa vuotta myöhemmin oli pastöroidun Hyla-maidon vuoro.
Valion Hyla-tuotemerkki tulee sanoista hydrolysoitu laktoosi. Hydrolyysillä tarkoitetaan laktoosin pilkkomista glukoosiksi ja galaktoosiksi laktaasientsyymin avulla. Hydrolyysin aikana maito muuttuu makeammaksi.
Seuraava askel oli poistaa laktoosi kokonaan. Lopulta puolet laktoosista päädyttiin poistamaan kromatografialla eli fysikaalisesti erottamalla, ja puolet pilkottiin hydrolyysilla. Tällä tavalla käsitelty maito ei ole tavallista maitoa makeampaa, eikä sen valmistaminen ole mahdottoman kallista.
Lainsäädännössä oli vielä monenlaisia sudenkuoppia väisteltäväksi. Tuotetta ei esimerkiksi saanut kutsua maidoksi, mutta maitojuoma-termi meni läpi.
Vuonna 2001 Valion laktoositon kevytmaitojuoma näki viimein päivänvalon kauppojen hyllyillä, mutta sitä ei edes mainostettu, sillä tuotteen menekkiin ei varsinaisesti uskottu. Kysyntää oli kuitenkin melkoisesti, sillä ensimmäiset miljoona litraa laktoositonta maitojuomaa myytiin kahdessa kuukaudessa.
Nykyään laktoosittomuus on jo lähes syrjäyttänyt vähälaktoosisuuden, Hämäläinen kertoo. Lisäksi laktoosittomuus alkaa olla uutuustuotteissa jo valtavirtaa.
Hämäläisen mukaan kuluttajat arvostavat, ettei jokaiselle perheenjäsenelle tarvitse ostaa erillisiä maitotuotteita. Laktoosi-intolerantikot eivät jää paitsioon, koska kaikkia tuotteita saa laktoosittomina.
”Laktoosittomat tuotteet eivät ole Valiolla enää erikoistuotteita, se jaottelu on poistettu.”
Valion patentoinut laktoosittomuuteen liittyvää osaamistaan ja myy lisenssejä ympäri maailmaa.
”Suomessa ollaan laktoosittomuuteen liittyvissä asioissa edelleen 10–20 vuotta muuta maailmaa edellä”, Hämäläinen kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



