
Suomalainen torikulttuuri on aasialaisille nähtävyys: Kirsikka kiinnostaa, herne hämmentää
Lämmin toukokuu vauhditti reippaasti torikautta.
Mix-box-nimellä kulkevat marjoja ja hedelmiä yhdistävät rasiat käyvät kaupaksi aamuisin torin läpi töihin suuntaaville. Kuva: Juho Leskinen
Kokenut torikauppias Emma Mäkinen iloitsee toukokuun lämpimistä säistä. "Kyllä tämä viime vuoden sateet voittaa." Kuva: Juho Leskinen
Espoolainen Seija Santala osti perjantaina Helsingin Kauppatorilla kesän ensimmäiset suomalaiset torimansikat Ancelikh Kaspiselta. "Nämä ovat täydellisen kypsiä ja punaisia", Santala ihasteli. Kuva: Juho LeskinenHelsingin Kauppatorilla kauppa on käynyt toukokuun lämpimien säiden ansioista vauhdikkaasti.
"Suomalainen torikulttuuri on varsinkin aasialaisille turisteille nähtävyys", kertoo useana kesänä Kauppatorilla myyjänä työskennellyt Emma Mäkinen.
"Aasialaisten turistien ehdoton suosikki on kirsikka. Sen sijaan herneet ovat monelle vieraampi elintarvike. Osa on puraissut hernettä palkoineen ja irvistänyt sen jälkeen", Mäkinen nauraa.
Yleisin Mäkisen kuulema kysymys koskee mansikan suomalaisuutta.
"Kysytyimmät tuotteet ovat vuodesta toiseen suomalainen mansikka ja metsämustikka, joiden myymisen aloitamme heti kun avomaan sato valmistuu."
Uutena tuotteena Mäkinen mainitsee mix-box-rasiat, joiden ideana on koota samaan rasiaan useampaa eri tuotetta, kuten mansikkaa, kirsikoita ja pari aprikoosia.
"Näitä on mennyt kaupaksi varsinkin aamuisin, kun moni töihin menevä nappaa mix-boxin mukaansa aamupalaksi. Onhan tämä maukas ja terveellinen vaihtoehto", Mäkinen kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
