Aino-jäätelö joutui kilpailuviranomaisten syyniin ‒vastuullisuusväitteet perusteltava kunnolla
Ympäristövaikutuksista täytyy kertoa täsmällisemmin linjaa kilpailu- ja kuluttajavirasto. Vastuullinen on terminä erityisen monitulkintainen.
Aino-jäätelön markkinoinnilla luotiin ympäristövaikutuksista harhaanjohtava kuva. Kuva: Kari SalonenTuotteen markkinointi vastuullisena edellyttää kattavia perusteluja ja täsmällistä tietoa väitteen tueksi, kertoo kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessaan.
Vastuullinen-termiä on käytetty liian suurpiirteisesti Aino-jäätelön markkinoinnissa. Erilaisia ympäristövaikutuksia tuotiin esiin harhaanjohtavalla tavalla.
Kuluttaja-asiamies on puuttunut jäätelön valmistajan Froneri Finlandin toimintaan. Valmistaja on luvannut korjata markkinointiaan.
”Viherpesun välttämiseksi vastuullisuus- ja ympäristöväittämien kanssa on oltava erityisen tarkka. Hyvät teot saa tietenkin tuoda markkinoinnissa esiin, mutta kaikkien on noudatettava samoja sääntöjä”, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Aino-jäätelön markkinoinnissa käytettiin useita hiilijalanjäljen ja hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen liittyviä väitteitä. Yrityksen antaman selvityksen mukaan väitteillä viitattiin vain pakkauksen valmistuksessa käytetyn materiaalin ympäristövaikutuksiin.
Ongelmalliseksi muodostui se, että pakkauksen ympäristövaikutukset eivät kuitenkaan rajoitu vain materiaaliin, vaan niitä syntyy myös esimerkiksi materiaalin kuljetuksessa jatkokäsittelyä varten sekä valmistusprosessissa itsessään.
Markkinoinnilla luotiin kuva, että väitteet koskevat pakkausta kokonaisuudessaan. Tässä tapauksessa olennaisia tietoja jätettiin antamatta ja ympäristövaikutuksista syntyi harhaanjohtava kuva.
Uudet EU-direktiivit tulevat asettamaan ympäristömarkkinoinnille tiukempia vaatimuksia, kuluttaja-asiamies muistuttaa.
Euroopan unionin komissio antoi ehdotuksen maaliskuussa 2023, että kuluttajille esitettävät ympäristöväittämät olisi todennettava kolmannen osapuolen toimesta. Väittämissä tulisi ottaa huomioon tuotteen koko elinkaari ja kaikki tuotteen merkittävät ympäristövaikutukset.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



