
Kotimaan järvet ovat täynnä kalaa, mutta kaupan hyllyt notkuvat tuontitonnikalasta – pohjoiskarjalainen yritys keksi ratkaisun ristiriitaan
Lapsuuden ruotoiset kalamuistot saattavat jättää pitkän jäljen. Juha Halonen Pielisen Kalajalosteelta on ilokseen huomannut, että vähitellen yhä useampi uskaltaa palata kotimaisen kalan pariin.
Moni välttelee kalansyömistä ruotojen pelossa, mutta kalaa on saatavilla monessa muodossa. Kuva: Juha HalonenSuomi on tunnetusti tuhansien järvien maa, mutta kaupan kalasäilykehyllyä katsomalla voisi kuvitella, että valtakunnan järvissä ui tonnikaloja. Suunnilleen tällaisesta huomiosta lähti liikkeelle Pielisen Kalajalosteen tarina, kertoo yrityksen myynti- ja markkinointivastaava Juha Halonen.
”Jos asiaa oikein miettii, onko mitään järkeä, että syömme maailman ääristä tuotua kalaa, vaikka omat järvemme ovat puhtaita ja kalaa täynnä”, Halonen muotoilee.
Pielisen Kalajaloste perustettiin vuonna 1994, ja ensimmäisenä pohjoiskarjalaisyrityksen purkkeihin päätyi savumuikkua ja särkituotteita. Vuosien varrella yritys on selvittänyt perusteellisesti, mikä saa kuluttajat tarttumaan kaupassa tonnikalapurkkiin.
Vastauksissa korostuvat muun muassa seuraavat seikat: Kuluttajat haluavat tolkullisen kokoisia purkkeja, joissa on hinta kohdillaan. Lisäksi kalan itsessään pitäisi olla mahdollisimman helppokäyttöistä ja ruodotonta.
”Jos asiaa oikein miettii, onko mitään järkeä, että syömme maailman ääristä tuotua kalaa, vaikka omat järvemme ovat puhtaita ja kalaa täynnä.”
Nämä ominaisuudet eivät suinkaan ole saavutettavissa vain tonnikalalla, pohdittiin Nurmeksessa. Ensimmäinen ”tonnikalamaisella” rakenteella ja suutuntumalla varustettu Luonnonkala-niminen säilyke sisälsi sivusaaliina saatavaa lahnaa, säynettä ja pasuria. Tuote on edelleen myynnissä.
”Tiivistetysti meillä on tavoitteena saada suomalaisiin ruokapöytiin lisää kotimaista kalaa, ja oma ratkaisumme on tarjota kalaa helpossa muodossa”, Halonen kertoo.
Viime vuosina Halonen on huomannut, että kotimaisen ruuan arvostus on noussut, sillä koronapandemia ja maailmanpolitiikan myllerrykset ovat saaneet entistä useammat havahtumaan siihen, että globaaleihin toimitusketjuihin ei voi aina luottaa.
Kotimaisen kalan laariin satavat myös monet trendit. Ensinnäkin kotimainen kala on monin tavoin vastuullinen valinta verrattuna maailman merien eväkkäisiin, sillä kalaa ei tarvitse kuljettaa hirmuisia matkoja. Lisäksi kalasäilykkeissä pystytään hyödyntämään jopa sivuvirtakalaa, joka saattaisi muuten jäädä hyödyntämättä.
Myös uudet ravitsemussuositukset kehottavat käyttämään kalaa proteiininlähteenä. Halonen on huomannut, että monella on hieman ennakkoluuloinen suhtautuminen kalaan esimerkiksi siksi, että kaloihin liittyvät lapsuusmuistot tuovat mieleen lähinnä ruotoja.
”Moni on sanonut, että katseli tuotteitamme pitkään, ennen kuin uskalsi maistaa”, Halonen kertoo.
Halonen kertoo, että he pohtivat jatkuvasti kauppiaiden kanssa, mitä kuluttaja haluaa, sillä kaupalla on tahto saada lisää kotimaista kalaa hyllyyn. Yksi kuluttajien kestotoive liittyi ruokaisaan evääseen, joka olisi säilyvää ja sisältäisi kalaa.
Tästä toiveesta syntyi Kaurakala, joka sisältää 70 prosenttia muikkua ja 30 prosenttia kauraleipää. Tuotteen inspiraationa toimi perinneherkku muikkukukko, joka sekin yhdistää leipää ja kalaa.
Pielisen Kalajaloste on myös vie kalatuotteitaan esimerkiksi Viroon ja Keski-Eurooppaan. Vientiä on tulevaisuudessa tarkoitus laajentaa, sillä suomalaisella kalalla on maailmalla hyvä maine.
”Monessa maassa joudutaan miettimään, missä vedessä kala on uinut. Meillähän kalat uivat jopa juomakelpoisissa vesistöissä”, Halonen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






