Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maitotilalla kasvaneet siskokset alkoivat vegaaneiksi, mutta ikävöivät maitotuotteita – kaipuusta syntyi kaurajugurtteja valmistava yritys

    Mitä saadaan, kun yhdistetään kaksi maitotilalla kasvanutta siskosta, ruokavaliomuutos ja kotimainen kaura? Vastaus on kaurajugurttia.
    Marjaana ja Annamari Jukkolan kauratuotteita valmistavan yrityksen tärkein markkinointikanava on sosiaalinen media.
    Marjaana ja Annamari Jukkolan kauratuotteita valmistavan yrityksen tärkein markkinointikanava on sosiaalinen media. Kuva: Päivi Karjalainen

    Muutama vuosi sitten keskipohjalaiset siskokset Marjaana, 25, ja Annamari Jukkola, 30, tekivät elämänsä päätöksen. He perustaisivat kaurapohjaisia elintarvikkeita valmistavan yrityksen.

    Idea syntyi rakkaudesta maitotuotteisiin. Siskoset olivat kumpikin jättäneet kaiken eläinperäisen pois ruokavaliostaan ja kaipasivat maitotuotteille kotimaisia, kasvipohjaisia korvikkeita.

    Rakkaus maitoon oli juurtunut syvälle: lapsuudenkodissa oli ollut navetta ja myöhemmin meijeritoimintaa. Jukkolan meijeri on tunnettu esimerkiksi leipäjuustostaan ja jugurteistaan.

    "Meillä on paljon hyviä makumuistoja lapsuudesta ja tästä talosta, ja haluamme tuoda niitä omiin tuotteisiimme", Marjaana Jukkola sanoo.

    Siskokset päätyivät aloittamaan tuotantonsa kaurajugurtista.

    Annamari Jukkolalla oli elintarvikkeiden kehittäminen hallussaan, sillä hän oli valmistunut maitoteknologian maisteriksi Helsingin yliopistosta ja työskennellyt muun muassa Valiolla tuotekehittäjänä. Sittemmin hän on väitellyt tohtoriksi.

    Maidon ammattilainen rakensi asuntoonsa Helsingissä koelaboratorion ja aloitti tutustumisen kauraan raaka-aineena. Vaikka tietyt fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt pätevät sekä kaura- että perinteisen jugurtin tekemisessä, tiettyjä asioita täytyi opetella uudelleen.

    "Pyrimme imitoimaan mahdollisimman pitkälle tavallista jugurtin valmistusta ja saamaan yhtäläisyyksiä jugurttiin. Mutta totta kai se on eri tuote. Kaurapohja saa näkyä tuotteessa", Annamari Jukkola sanoo.

    Lahden Muotoiluinstituutissa opiskellut Marjaana Jukkola alkoi puolestaan kehittää yrityksen brändiä ja tuotteen ulkomuotoa. Hän toimi myös siskonsa keitosten koemaistajana.

    Yhdessä naiset suunnittelivat, minkä makuisia jugurtteja he tekisivät.

    Mauiksi valikoituivat maustamaton, mustikka-kardemumma, metsämansikka ja banaani, joka on erityisesti Marjaana Jukkolan mieleen.

    "Olin lapsena syönyt banaanijugurttia, ja harmitti, kun sellaista ei saanut kasvipohjaisena", hän muistelee.

    Asiat etenivät nopeasti. Pian kaurajugurtin tuotanto siirtyi kotilaboratoriosta naisten kotipaikkakunnalle Lohtajalle Jukkolan suvun meijerin yhteyteen. Naiset perustivat Mö Foodsin, ja kaurajugurtit nimettiin MÖ kaurajoguksi.

    Puoli vuotta yrityksen perustamisesta ensimmäiset tuotteet komeilivat kaupan hyllyssä. Nyt kaurajogurtit ovat löytäneet tiensä maanlaajuisesti sekä Keskon että SOK:n kauppoihin, Halpa-Halleihin, Minimaneihin, Foodmarket Herkkuihin ja joillekin lähiruokatoreille.

    Nyt Mö Foods työllistää siskokset täyspäiväisesti ja Annamari Jukkolan opiskeluaikaisen ystävän Mirkka Ollikaisen, joka hoitaa yrityksen myyntiä ja markkinointia.

    Yrityksen paperihommat voi hoitaa Helsingistä käsin, mutta tuotantoa ja tuotekehitystä varten kolmikko kulkee junalla Kokkola–Helsinki-väliä tiheään, toisinaan jopa viikoittain. He yöpyvät Jukkoloiden kotitalossa, sillä kaurameijeri sijaitsee aivan sen läheisyydessä.

    ”Mirkka nauttii aina, kun pääsee meidän äidin padoille ja aamupalalle", Marjaana Jukkola vitsailee.

    Jukkolat osuivat kaurajoguineen juuri sopivaan saumaan. Annamari Jukkola näkee, että tuolloin markkina huusi kotimaisia kasvipohjaista vaihtoehtoa maitotuotteille. Hyllystä löytyi toki ulkomaisia, sekä soija- että kaurapohjaisia vaihtoehtoja.

    Mö Foodsin kaurajogu olikin ensimmäisiä kotimaisia kaurajugurtin valmistajia jo pidempään markkinoilla olleet Yosan rinnalla.

    "Meidän jälkeen tulivat Valio, Kaslink ja Planti", Annamari Jukkola luettelee.

    Nyt kilpailu kauratuotteiden välillä on kovaa. Markkinoille pusketaan uusia tuotteita, ja esimerkiksi S-ryhmässä kaurajuomien myynti on viime vuonna kasvanut 60 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

    Jukkolat näkevät, että kaikki valmistajat ovat lähteneet kisaan melko samoilta lähtöviivoilta, sillä kauravalmisteiden kenttä on melko tuore, eikä kukaan ole vielä vakiinnuttanut siinä paikkaansa.

    Toisin kuin suurilla yrityksillä, pienellä Mö Foodsilla ei ole esimerkiksi käytännössä lainkaan mainosbudjettia. He hoitavat mainoksensa itse pääasiassa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on lisätä maistatuksia myymälöissä.

    "Se on paikka, missä pääsemme kertomaan tuotteistamme ja kohtaamaan kuluttajan kasvotusten. Se on meille luonteva ja kiva tapa markkinoida", Annamari Jukkola sanoo.