
Tien nimi muuttui, Kalevin posti meni sekaisin kuusi vuotta myöhemmin – nyt hän selvittää aiheettomia perintäkirjeitä
Maaliskuun jälkeen Kalevin postilaatikko alkoi olla tavanomaista tyhjempi. Epäilty syy osoittautui myöhemmin todeksi.
Tien nimenmuutos aiheutti sekaannusta postinjakelussa. Sekoilun maksajasta on vielä epäselvyyttä. Kuva: Lari Lievonen, Kalevi Tantun albumiLäjittäin aiheettomia perintäkirjeitä ja maksumuistutuksia vastaanottanut infra- ja maanrakennusyrittäjä Kalevi Tanttu ei ole välttynyt paperitöiltä menneen kesän aikana. Tantulta on jäänyt vastaanottamatta paperilaskuja.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.
Tantun kirjeposti laantui maaliskuussa, minkä jälkeen epäilykset toimittamatta jääneestä postista kävivät toteen. Viivästysten vuoksi yrittäjälle on kertynyt lukuisia maksumuistutuksia ja jopa perintäkirjeitä.
Vuonna 2019 Joutsan kunta suoritti Tantun yrityksen tien nimenmuutoksen. Osoite oli ennen Valtatie 1682 B. Muutoksen jälkeen osoitteeksi tuli Myllymäentie 414 B.
Tantun mukaan asiasta ei tullut minkäänlaista ilmoitusta hänelle. Posti kulki normaalisti aina vuoden 2025 maaliskuuhun saakka.
”Postin mukaan osoite on ollut aivan jokin muu kuin nykyinen osoite, missä postilaatikko ja toimipisteemme sijaitsevat.”
Tantun yritys on toiminut samoissa tiloissa vuodesta 2008 lähtien, eikä postin kanssa ole ilmennyt ongelmia aiemmin.
”Postin mukaan osoite on ollut aivan jokin muu kuin nykyinen osoite, missä postilaatikko ja toimipisteemme sijaitsevat”, Tanttu kommentoi MT:lle.
Tällä hetkellä tahoilla on yhteisymmärrys yrityksen osoitteesta, mutta nähtäväksi jää, kuinka ja kuka aiheettomat perintä ja maksumuistutuskirjeet maksaa.
Sekaannus alkoi maaliskuussa, kun Tanttu huomasi yrityksen kirjepostin määrän vähentyneen huomattavasti.
Suurin osa yrityksen laskuista tulee sähköisesti suoraan e-laskuna. Kirjepostille on kuitenkin paikkansa, sillä osa laskuista tulee ainoastaan paperisina.
Tilanne konkretisoitui Tantulle, kun firmalle hankittu huoltoasemakohtainen maksukortti lakkasi toimimasta.
Postista oltiin Iltalehden mukaan pahoiteltu sekaannusta Tantulle. Inhimillinen erhe johtuu Postin mukaan jakajalle oudosta reitistä. Kuvituskuva.Tanttu oli Nesteeseen yhteydessä ja selvisi, että yrityksen laskuja oli mennyt jo perintään.
Tanttu ei ollut vastaanottanut asiasta kuitenkaan minkäänlaista maksumuistutusta tai perintäkirjettä. Tapahtumien johdosta Tantulle nousi epäilys, että laskut toimitetaan todennäköisesti väärään osoitteeseen.
Elokuussa tilanne alkoi selvitä, kun yrityksen postilaatikkoon saapui yhtäkkiä kymmeniä kirjeitä kerralla.
Tantun alkuperäinen epäilys kävi toteen. Kirjeet olivat päätyneet väärään osoitteeseen kesän ajan. Suurin osa saapuneista laskuista oli ehtinyt erääntyä.
Postista oltiin Iltalehden mukaan pahoiteltu sekaannusta Tantulle. Inhimillinen erhe johtuu Postin mukaan jakajalle oudosta reitistä. Iltalehden mukaan Posti myöntää virheensä ja kieltäytyy kommentoimasta yksittäistapauksia julkisesti.
Posti kuitenkin kertoo yleisellä tasolla ottavansa vastuun kaikista jakeluvirheistä, jotka he ovat itse aiheuttaneet.
Tilanne on ongelmallinen, sillä asian selvittämiseen kuluu ja on kulunut valtavasti resursseja, vaikka Posti päättäisikin korvata sekaannuksesta koituneita kuluja. Tämän lisäksi edessä on tarpeettomien maksumuistutusten ja perintäkirjeiden läpikäyntiä.
Iltalehden uutinen – Posti teki valtavan mokan – Nyt Kalevin yritys on kriisissä: ”Täysi katastrofi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





