Kilpakyntäjältä täysimittaisia betoniveistoksia
Kansantaiteilijana, kuvanveistäjänä, sääprofeettana ja kilpakyntäjänäkin tunnettu marttilalainen Arto Ali-Eskola on kehittänyt oman tapansa betoniveistosten toteuttamiseen.
Mieheltä luonnistuvat kaiken kokoiset patsaat pienistä kurjista aina suuriin täysikokoisiin hirviin ja tarpeen mukaan jopa norsuihin asti.
Ali-Eskolan jo vuosikymmeniä harjoittamassaan, omintakeisessa tekniikassa ei tarvita erikoisvälineitä.
Mallin löydettyään hän aloittaa veistoksen valmistamisen tekemällä savimaahan patsaan muotoisen ja kokoisen kuopan. Tämän jälkeen tukiraudoitettu kuoppa täytetään betonilla.
Betonin kuivuttua veistos irrotetaan kuopasta ja viimeistellään hienomassalla. Viimeistelyyn voi kulua montakin päivää, sillä tässä vaiheessa kolmiulotteista veistosta pyöristetään ja tarpeen mukaan kasvatetaan oikeaan malliinsa.
Kaiken kaikkiaan tekniikka on Ali-Eskolan mukaan huomattavasti muita tekniikoita järkevämpi ja yksinkertaisempi.
”Muita tekniikoita ei kannata käyttää. Tällä tavalla teos valmistuu kertaheitolla. Patsaasta tulee vahva ja kestävä.”
Vahvan ja kestävän perustansa vuoksi miehen tekniikalla on mahdollista valmistaa monenmoisia veistoksia.
Kuuluisimpia lienevät ravikuningas Petten sekä Metsämäen raviradan suomenhevosen kantaisä Kirppu-ravihevosen patsaat. Ali-Eskola on valmistanut kolmekymmentävuotisen uransa aikana kaiken kaikkiaan noin 500 veistosta.
Koko tämän ajan mies on käyttänyt erinomaiseksi kuvailemaansa tekniikkaansa. ”En ole kokeillut muita tekniikoita. Oma tekniikkani on kehittynyt ajan saatossa ja kehittyy varmasti edelleen.”
Patsaiden lisäksi mies valmistaa erityisesti maatalouden ja maaseudun elämään liittyviä puureliefiteoksia.
Hän on vuosien saatossa valmistanut metsästys- ja riista-aiheisia tauluja lähialueen ihmisille ja yhteisöille. Kaiken kaikkiaan puureliefiteoksia on-
kin syntynyt yli 1 000. Tuotteliaisuutensa vuoksi mies kokee ansainneensa maineen yhtenä menestyneimpänä taiteilijana.
NELLY RAUHALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
