Ministeriö haluaa säilyttää maakuntien lentokentät
Liikenne- ja viestintäministeriö ei halua karsia Suomen maakuntien nykyistä lentokenttäverkkoa. Myös pienimpien kenttien toiminnan jatkuminen edellyttää kuitenkin sitä, että matkustajia on tarpeeksi markkinaehtoisen reittiliikenteen harjoittamiseen.
Kenttien vetovoimaa ryhdytään nyt kohentamaan viranomaisten ja elinkeinoelämän yhteistyönä, jota varten perustetaan viisi alueellista työryhmää.
Kunta- ja liikenneministeri Paula Risikko (kok.). korosti, että sujuvat liikenneyhteydet ovat erittäin tärkeitä maakuntien talouselämälle.
Mallia voisi Risikon mielestä katsoa muista pohjoismaista, joissa myös maakuntien kentiltä on enemmän suoria yhteyksiä ulkomaille. Meillä valtaosa lentoliikenteestä kulkee Helsinki-Vantaan kautta.
Kenttäverkoston tulevaisuutta linjataan vuoteen 2030 ulottuvassa lentoliikennestrategiassa, joka luovutettiin Risikolle perjantaina. Myös Helsinki-Vantaan kilpailukyvyn vahvistaminen on sen mukaan olennaisen tärkeää. Helsinki-Vantaa on tällä hetkellä Finavian ylläpitämistä 24 lentokentästä ainoa, joka tuottaa voittoa, eli sen tuloilla pidetään yllä myös koko muuta verkostoa.
Suomen vähiten liikennöityjä lentoasemia olivat viime vuonna muun muassa Pori, Kokkola, Kemi, Jyväskylä ja Maarianhamina.
Lentoliikennestrategian kärkihankkeita ovat Lapin, Pohjois-Suomen ja Itä-Suomen kentät, joita pitää kehittää varsinkin matkailun tarpeisiin. Kolmas kärkihanke on Tampere, jonka lentokentälle aiotaan kehittää koko läntisen ja keskisen Suomen yhteyksiä parantavia, eri liikennemuodot yhdistäviä matkaketjuja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
