Fimea moitti: S-ryhmän kasvismainos rikkoi lääkelakia
S-ryhmä on laskenut kasvisten hintoja ja mainostanut muutosta näyttävästi.
Lääkkeiden mainonta on tarkasti säädeltyä. S-ryhmä muutti kampanjaansa alkuvuodesta. Kuva: MT arkistoS-ryhmä on kampanjoinut tämän vuoden kasvisten halpuuttamisella. Hedelmiä ja kasviksia markkinoitiin vuoden alussa myös lääkkeiden markkinointiin viittavilla väitteillä, jotka Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea katsoi moitittaviksi.
Kyseessä oli kampanja, jossa korostettiin kasvisten terveysvaikutuksia ja niitä markkinoitiin esimerkiksi lauseella "Lääkkeitä ilman apteekin hintoja".
Yliproviisori Kristiina Pellas Fimeasta kertoo, että Fimean lääkemarkkinoinninvalvonta tutki tammikuussa useiden aloitteiden perusteella asiaa ja osa mainosmateriaalista katsottiin harhaanjohtavaksi.
"Tässä kampanjassa mainoksessa Lääkkeitä ilman apteekkien hintoja, halpuutimme kasviksia -sanoja "lääke" ja "apteekki" ei voida pitää vertauskuvallisena tai merkitykseltään epäselvänä väitteenä, vaan lääkelain vastaisena markkinointiväitteenä", Pellas kertoo.
"Erityisesti lyhennetyssä muodossa iso digitaalinen mainostaulu katsottiin lääkelain vastaiseksi mainonnaksi elintarvikkeita myyvän marketin katolla julkaistuna. Asian käsittely päätettiin moittivaan ja ohjaavaan yhteenvetoon."
Fimea huomautti myös, että S-ryhmällä olisi ollut mahdollista saada etukäteen aiheeseen liittyvää neuvontaa, Pellas kertoo.
Fimea valvoo lääkkeiden markkinointia lääkelain ja -asetuksen sekä kuluttajansuojalain markkinointia koskevan 2 luvun oikeusohjeiden mukaisesti. Ainoa, lääke, mitä vähittäiskaupat saavat tiettyjen edellytysten täyttyessä myydä, ovat nikotiinikorvaushoidossa käytettävät itsehoitolääkevalmisteet.
S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo, että kasviskampanja ovat herättäneet runsaasti huomiota. Se on suurimmaksi osaksi ollut kuitenkin positiivista.
"Haluamme suomalaisten syövän enemmän kotimaisia kasviksia. Tällä hetkellä suomalaiset eivät pääse lähellekään suositeltua puolta kiloa päivässä", Oksa kertoo.
"Ilmoituksia vaihdetaan muutamien viikkojen välein. Saimme alkuvuodesta käytettyyn omenailmoitukseen liittyen selvityspyynnön Fimealta, koska ilmoituksessa käytettiin huumorimielellä lausahdusta "lääkkeitä ilman apteekin hintoja". Otimme mainokseen liittyvän palautteen ja selvityspyynnön vakavasti, mutta ilmoitus oli meillä jo vaihtunut seuraavaan, joten asia ei aiheuttanut meillä erillisiä toimenpiteitä."
Mainoskampanjointi on ollut näyttävää. Oksa vakuuttaa, että myös tuottajilta on tullut myönteistä palautetta myyntihintojen laskusta huolimatta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
