Arctian kassa kestäisi kaksi murtajatilausta
Uusia jäänmurtajia tarvitaan 2020-luvulla korvaamaan käytöstä poistuvia aluksia. Arctia Shippingin mukaan jäänmurtopalvelujen kysyntä ei lopu Suomen tai arktisilla merialueilla.Jäänmurtajayhtiö Arctia Shippingin kaavailee uusia jäänmurtajainvestointeja. Yhtiön toimitusjohtaja Tero Vaurasteen mukaan varustamon kassa on niin vahva, että sillä on erinomaiset valmiudet uusiin investointeihin sopivien yhteistyökumppanien kanssa.
Vaurasteen mukaan suunnitelmissa on, että kaksi uutta murtajaa korvaisivat tulevaisuudessa varustamon vanhimpia jäänmurtajia 2020-luvulla.
Perämeren satamien jäänmurtovalmius paranee ensi talvena, kun uusi satamajäänmurtaja valmistuu.
Noin 13 miljoonaa euroa maksavan murtajan runko on parhaillaan rakenteilla Latviassa. Alus hinataan helmikuussa Uudenkaupungin telakalle, jossa se varustetaan toimintakuntoon.
Vaurasteen mukaan jäänmurtopalvelujen kysyntä sekä Suomessa että arktisilla merialueilla kasvaa entisestään.
”Uskomme, että lähivuosina tarvitaan lukuisia uusia jäänmurtajia”, hän totesi perjantaina järjestetyssä toimittajatilaisuudessa.
Voima, Sisu ja Urho ovat varustamon iäkkäimmät jäänmurtajat, mutta ovat edelleen täydessä kunnossa.
Kontio ja Otso avustavat parhaillaan Perämeren liikenteen kauppalaivastoa.
Voima aloitti perjantaina 24. tammikuuta jäänmurtokauden. Se suuntasi Kotka ja Haminan edustalle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

