MTT: Kauppa vie lihan hinnasta yhä enemmän
Kauppa syö kuluttajan lihatuotteista maksamasta hinnasta yhä suuremman osan. Tuottaja ja verottaja jäävät sen sijaan nuolemaan hintapotin jaossa näppejään.Kaupan osuus lihatuotteiden verollisesta kuluttajahinnasta oli noussut vuonna 2012 vajaaseen kolmannekseen.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen MTT:n tekemän tutkimuksen mukaan kaupan osuus lihatuotteiden verollisesta kuluttajahinnasta oli noussut 2,6 prosenttiyksiköllä 31,3 prosenttiin vuosina 2008–2012.
Kaupan asemaa ovat vahvistaneet muun muassa lihatuotteiden kansainvälisen kaupan kasvu, päivittäistavarakaupan keskittyminen sekä liha-alan tiukka kilpailutilanne.
Myös lihateollisuuden osuus on kasvanut vuosina 2008–2012. Lihateollisuus saa kuluttajan maksamasta hinnasta 33,6 prosenttia, missä nousua on noin prosenttiyksikkö.
Tuottajan osuus laski hieman noin 23 prosentista.
Kaupan osuutta ovat kasvattaneet kansainvälisen kaupan kasvu, päivittäistavarakaupan keskittyminen ja lihasektorin tiukka kilpailutilanne.
”Kotimainen markkinatilanne, jossa kaksi kansainvälisesti toimivaa lihanjalostusyritystä kilpailevat toisiaan, pienempiään ja tuontiyrityksiä vastaan, on parantanut kaupan neuvotteluvoimaa suhteessa teollisuuteen”, kertoo tutkimusta johtanut professori Jyrki Niemi MTT:stä.
Kaupan osuuden kasvamiseen on vaikuttanut myös kaupan omien merkkien lisääntyminen.
Lihatuotteiden tuonnin kasvu ja alhaiset tuontihinnat ovat vaikeuttaneet kotimaisen lihantuotannon ja teollisuuden asemaa kaupan kanssa käytävissä neuvotteluissa.
”Kauppa on saanut rutkasti lisää neuvotteluvoimaa ja mittakaavaetuja tekemällä suuria ostoja kansainvälisten hankintaorganisaatioiden kautta. Kauppa pystyi myös parhaiten hyödyntämään markkinatilanteen muutoksen ja elintarvikkeiden arvonlisäverokannan alentumisen vuonna 2009”, tarkentaa PTT:n maatalousekonomisti Kyösti Arovuori .
Tutkijoiden mukaan kaupan osuus kuluttajahinnoista on todennäköisesti saavuttanut lakipisteensä. Tulevina vuosina perinteisellä kaupalla on edessään suuri murros, jossa verkkokaupan kasvu lisää hintakilpailua ja haastaa olemassa olevat toimintatavat.
Tutkimuksen tekivät Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT, Kuluttajatutkimuskeskus ja Pellervon taloustutkimus PTT.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

