Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Härkiksen ja nyhtiksen valmistajien tappiot syvenivät vegebuumista huolimatta, "En ajattele, että vielä ensi vuonnakaan pääsisimme kannattavaksi"

    Kasvisproteeinituotteita valmistavilla kaura- ja härkäpapuyhtiöillä on kovat kasvusuunnitelmat, mutta liiketoiminta tuottaa tappioita näillä näkymin vielä vuosia.
    Gold&Green Foodsin kasvistuotetehdas tekee Nyhtökaura-tuotteita Järvenpäässä.
    Gold&Green Foodsin kasvistuotetehdas tekee Nyhtökaura-tuotteita Järvenpäässä. Kuva: Valtteri Kantanen

    Kaurasta ja palkokasveista lihaa korvaavia kasvistuotteita, "Nyhtökauraa", valmistava Gold&Green Foods Oy teki toisena täytenä liiketoimintavuotenaan lähes viiden miljoonan euron liikevaihdon. Tappiota syntyi niinikään viisi miljoonaa euroa. Nyhtökaura-nimen Gold&Green on rekisteröinyt tavaramerkikseen.

    Härkäpavuista Härkis-tuotteita valmistava ja myyvä Verso Food kolminkertaisti liikevaihtonsa vuonna 2017 kuuteen miljoonaan euroon. Yhtiön nettotappio kaksinkertaistui edellisvuodesta 910 000 euroon.

    Kasvisproteiinituotteiden maailmanpelastus alkoi parisen vuotta sitten, ja kumpikin näistä yhtiöistä sai nopeasti valmiit tuotteet ja elintarvikebrändinsä kauppojen hyllyille. Startup-yhtiöiden tapaan myös rahaa on palanut – ja palaa vielä miljoonia euroja lisää ennen kuin nämä yhtiöt saavuttavat nollatuloksen.

    Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja ja yksi perustajista, Maija Itkonen, ei hätkähdä ensimmäisten toimintavuosien tappioista. Hänen mukaansa nyhtökaurayhtiö ei olekaan normaali startup, vaan poikkeuksellisesti pystyi tekemään jo ensimmäisenä kokonaisena liiketoimintavuotenaan 1,26 miljoonan euron liikevaihdon.

    Riittävän skaalan rakentaminen investointeineen maksaa ja vie alkuun yhtiön kannattavuutta.

    "En ajattele, että vielä ensi vuonnakaan pääsisimme kannattavaksi, nollatulokseen. Kannattavuus ei ole ensimmäinen mittarimme. Menee vielä joitain vuosia (kannattavaan liiketoimintaan)", Maija Itkonen arvioi MT:lle.

    "Haluamme muuttaa maailmaa, olla iso toimija."

    Verso Food on merkinnyt kaupparekisteritietoihinsa toimialakseen maailman pelastamisen: "Yhtiön toimiala on maailman pelastaminen kehittämällä ja valmistamalla eettisesti ja ympäristön kannalta kestäviä kasviproteiiniherkkuja."

    Gold&Green Foodsin osake-enemmistö, 51 prosenttia, myytiin vuonna 2016 Paulig-konsernille osakekaupalla.

    Gold&Greenilla on tuotantolaitos Järvenpäässä. Itkonen arvioi yhtiön saavan tehtaan suunniteltuun tuotantovolyymiin ja mittakaavaan ensi vuonna. Tuotannossa työskentelee nyt sesongista riippuen 40–60 henkilöä ja muissa tehtävissä, myynnissä, hallinnossa ja tuotekehityksessä noin 20 henkeä.

    Pauligista on Itkosen mukaan ollut suuri apu, kun yhtiö pääsee hyödyntämään Pauligin myynti- ja markkinointipotentiaalia Suomen ulkopuolella. Paulig omistaa lisenssin tytäryhtiönsä tuotteisiin Pohjois-Euroopassa.

    Kasvisproteiinimarkkinoille on nopeassa tahdissa tullut lisää yrittäjiä ja kilpailijoita vegebuumin myötä. Kauramarkkinoilla omilla tuotenimikkeillään ovat muun muassa kouvolalainen kaurajuomia ja välipaloja valmistava Kaslink, elintarvikekonseni Fazer Yosa-tuotteillaan ja ruotsalainen Oatly.

    Härkäpavuista Härkis-tuotteita valmistavalla Verso Foodilla ja "Nyhtiliikkeen" perustaneella Gold&Greenillä on tuloksentekijöinä yhteistä se, että vaikka kummankin yhtiön nettotulos heikkeni viime tilikaudella, niiden nettotulosprosentit kuitenkin paranivat selvästi edellisestä tilikaudesta.

    Verso Food sai tukea kasvuun ja kansainvälistymiseen Lähi-Tapiolalta. Lähi-Tapiola ilmoitti kesäkuun lopussa sijoittavansa kolme miljoonaa euroa yritykseen, ja tulee Verso Foodin vähemmistöomistajaksi. Lähi-Tapiolan sijoitusjohtajan Juha Malmin mukaan sijoituksesta yli puolet on Verso Foodille uutta rahoitusta, toisella puolikkaalla vakuutusyhtiö osti osakkeita vanhoilta osakkeenomistajilta.

    Lähi-Tapiolalle suora sijoitus elintarvikeyhtiöön on ensimmäinen laatuaan, mutta Malilan mukaan kasvis- ja proteiinipitoinen ruokayhtiö sopii yhtiön strategiaan.

    Verso Food perusti viime vuonna yhdessä sopimusvalmistaja Domretorin kanssa tuotantolaitoksen Kauhavalle.

    Kauratuotteiden varaan rakentaa liikevaihdon kasvunsa myös kouvolalaismeijeri Kaslink.

    Kaslinkin markkinoinnista ja viestinnästä vastaavan Juha-Petteri Kukkosen mukaan kauratuotteet tuottavat yhtiön liikevaihdosta leijonanosan parin vuoden kuluessa. Yhtiön koko liikevaihto kasvoi 19 prosenttia kuluvan vuoden ensimmäisellä kuudella kuukaudella verrattuna edellisvuoden vastaavaan.

    Kaslink tiedotti kuluvan viikon tiistaina, että yhtiö on tuonut kaurapohjaiset Aito-tuotteet tarjolle Ruotsin suurimpiin elintarvikeketjuihin kuuluvissa Coopin ja Axfoodin myymälöissä.

    Tarkkaa kauratuotteiden osuutta liikevaihdosta Kukkonen ei kerro yhtiön ulkopuolelle. Kaslinkin liikevaihto kasvoi viime vuonna viidenneksellä 60 miljoonaan euroon.

    Perheyhtiö on investoinut voimakkaasti kauratuotteiden brändin rakennukseen ja tuotekehitykseen.

    Korjattu 26.9. kello 12:38: Kaslinkilla kauratuotteet tuottavat yhtiön liikevaihdosta leijonanosan parin vuoden kuluessa. Yhtiön koko liikevaihto kasvoi 19 prosenttia kuluvan vuoden ensimmäisellä kuudella kuukaudella verrattuna edellisvuoden vastaavaan. Lisätty myös, että yhtiö on aloittanut Aito-kauratuotteiden toimitukset Ruotsiin.