Tipaton tammikuu ja yksinoikeuden menetys kuivattivat Alkon juomavirtaa – lonkeroiden myynti laski melkein 40 prosenttia
Yhtiön mukaan tammikuu on perinteisesti vuoden hiljaisin myyntikuukausi.
Alkon myyntiä on rokottanut alkoholilain muutos, joka mahdollistaa enimmillään 5,5-prosenttisten juomien myynnin muualla kuin Alkossa. Kuva: LEHTIKUVA / Kimmo MäntyläAlkon litramyynti laski tammikuussa viime vuoden tammikuusta kaikissa tuoteryhmissä roseeviinejä lukuun ottamatta, Alko kertoo tiedotteessaan.
Yhtiön mukaan tammikuu on perinteisesti vuoden hiljaisin myyntikuukausi, ja keskimäärin tammikuu on vastannut noin kuudesta prosentista vuoden litramyyntiä.
Tänä vuonna Alkon myyntiin vaikutti myös alkoholilain muutos, joka mahdollistaa enimmillään 5,5-prosenttisten juomien myynnin muualla kuin Alkossa.
Vahvempia oluita ja lonkeroita on voinut ostaa tammikuusta alkaen yli 5 000 päivittäistavarakaupasta, kioskista ja huoltamosta.
Alko ennakoi jo alkoholilain uudistamisen edetessä, että lakiuudistus laskee yhtiön myyntiä. Viime vuoden alkupuolella tehdyt arviot osoittivat, että panimotuotteiden litramyynti laskee 70–90 prosenttia.
"Vielä tammikuun myynnin perusteella on liian aikaista sanoa, mikä lopullinen prosentti tulee olemaan. Arviomme ovat olleet oikean suuntaisia", sanoo Alkon talousjohtaja Anton Westermarck tiedotteessa.
Tammikuussa eniten laski lonkeroiden myynti, joita myytiin lähes 40 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2017. Kaikkiaan Alkosta myytiin juomia 7,5 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Alkon myynnin laskusta kertoi ensin Yle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
