Valion liikevaihto kasvanuttuntuvasti alkuvuonna
Valio on lisännyt myyntiään Suomessa ja ulkomailla. Yhtiön liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia tammi–huhtikuussa.
”Pohjaa myynnin kasvulle luotiin jo viime vuonna”, johtaja Annikka Hurme Valiosta kertoo.
”Toimme silloin markkinoille muun muassa Olo-jugurtit ja lisää Plus-tuotteita. Myös perinteisemmät tuotteet, kuten Oltermanni ja Oivariini, ovat käyneet kaupaksi valtavan hyvin.”
Myös vienti vetää. Venäjän-kauppa on jatkanut liki viidenneksen kasvua tänäkin vuonna.
Viennin kannattavuutta on parantanut lisäksi se, että myyntiä on pystytty siirtämään teollisuustuotteista yhä enemmän paremman katteen kuluttajatuotteisiin.
Hurmeen mukaan näyttää siltä, että markkinakasvun huippu ollaan nyt saavutettu.
”Teollisuustuotteiden hinnat maailmanmarkkinoilla ovat kääntyneet laskuun, ja jossain vaiheessa lasku siirtyy kuluttajatuotteisiin. Viitteitä halvan edamin ja emmentalin tulosta markkinoille on jo nähtävissä.”
Myös luomutuotteiden myynnin kasvu on hiipumassa. Valion luomumyynti lisääntyi enää vain vähän tammi–huhtikuussa.
Valio on menettänyt selvästi osuuttaan perusmaitojen eli rasvattoman, kevyen ja täysmaidon myynnistä Suomessa.
Valion perusmaitojen myynti on lyhyessä ajassa vähentynyt liki kolmanneksen. Kun vielä pari vuotta sitten perusmaidot kattoivat yli kymmenen prosenttia Valion liikevaihdosta, nyt osuus on puolittunut.
”Viime vuonnakin menetimme lähes 10 miljoonaa litraa perusmaitoja. Lisäksi Lidlin maitojen purkitus siirtyi pois Valiolta tämän vuoden alussa”, Hurme kertoo.
Nyt Lidlin maitoja pakkaa Maitomaa.
Valio ei paljasta Lidlille aiemmin purkitetun maidon määrää. Nielsenin HomeScan -mittausten perusteella Lidlin maidonmyynti on noin 30 miljoonaa litraa vuodessa.
Hurmeen mukaan perusmaitojen markkinat ovat jatkaneet myllerrystään.
Suurimmat toimijat ovat edelleen Arla Ingman ja Valio, mutta myös Satamaito, Maitokolmio ja Juustoportti kauppaavat maitoa omilla merkeillään.
”Lisäksi kaupan omilla merkeillä alkaa olla jo iso osuus. Ne kilpailevat ennen kaikkea hinnalla mutta saavat myös paremmin tilaa maitohyllyistä”, Hurme sanoo.
Keskon Pirkka-maitojen osuuden arvioidaan nousseen jo seitsemään prosenttiin.
Markkinaosuuksien muutos näkyy eniten ruuhka-Suomessa, missä Arla Ingman on vallannut suomalaisella ja ruotsalaisella maidollaan arviolta jo puolet markkinoista.
Valion osuus perusmaitojen kaupasta Uudellamaalla on pudonnut vajaaseen 30 prosenttiin, kun koko maassa yhtiön osuus on vähän yli 40 prosenttia.
”Perusmaitojen markkina ei enää ole kansallinen”, Hurme sanoo.
”Ruotsalaista maitoa on jo markkinoilla. Huhujen mukaan myös virolaista ja saksalaista maitoa on suunniteltu tuotavan Suomeen, mutta Valio myy vain kotimaista.”
Perusmaitomyynnin menetykset ovat pakottaneet hakemaan tilityskykyä muusta liiketoiminnasta: kuluttaja- ja lisäarvotuotteista sekä uutuuksista.
Hurme korostaa uudistumisen merkitystä. Viime vuonna yhtiö toi markkinoille yli sata erilaista uutuustuotetta. Tänä vuonna määrä kasvanee yli 150:een.
”Uutuudet tuovat liikevaihtoa ja kannattavuutta vasta ajan myötä, mutta niillä rakennetaan tulevia kivijalkoja. Esimerkiksi laktoosittomat lähtivät liikkeelle kahdesta tuotenimikkeestä vuosikymmen sitten.”
Iso osa tämän vuoden uutuuksista tulee lastenruuista, joiden valmistuksen Valio aloittaa uudelleen kesällä. Hurme uskoo lapsiperheiden arvostavan kotimaista vaihtoehtoa.
”Olemme saaneet paljon positiivista palautetta jo nyt.”
TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
