Kilpailu kaupan maito-hyllylle pääsystä kiristyy
Kisa perusmaitojen kaupasta on myllertänyt markkinaosuuksia etenkin Etelä-Suomessa.
Rasvattoman, kevyt- ja täysmaidon myynnin markkinajohtajaksi on noussut suomalaista ja ruotsalaista maitoa myyvä Arla Ingman.
Nielsen HomeScan -mittausten mukaan Arla Ingmanilla on hallussaan noin puolet vähittäiskaupan maidon myynnistä eteläisimmässä Suomessa.
Valion markkinaosuus etelässä on pudonnut vajaaseen 30 prosenttiin, kun koko maassa sen osuus on 42 prosenttia.
Viime vuonna yhtiö menetti perusmaitojen myynnistä kymmenen miljoonaa litraa. Vähennykset ovat jatkuneet, sillä Valio menetti maidon toimitukset Lidl-kauppoihin vuodenvaihteessa.
Kun vielä pari vuotta sitten perusmaidot kattoivat yli kymmenen prosenttia Valion liikevaihdosta, nyt osuus on enää 5–6 prosenttia.
”Kaupan merkit ovat lisänneet markkinaosuuttaan maidon myynnissä, eikä perusmaitojen markkina ole enää kansallinen”, johtaja Annikka Hurme Valiolta arvioi. Sivu 5
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
