Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Juvalla Salajärven retkiluistelureittiä aurataan ja höylätään neljän vapaaehtoisen voimin

    Ihmisillä on kova halu päästä liikkumaan jäälle, luistellen, hiihtäen, potkukelkkailen ja kävellen.
    Niin kauan kuin retkiluistelureittiä huolletaan, on jäällä turvallista kulkea, omalla vastuulla toki. Retkiluistelua haittaa paikoitellen reitille noussut vesi, mutta potkukelkalla ja kävellen kelpaa vielä kulkea. Jukka Petäjä näyttää luistelun mallia ja Kauko Tegelberg (oik.) ja Tommi Melto potkivat potkukelkoilla.
    Niin kauan kuin retkiluistelureittiä huolletaan, on jäällä turvallista kulkea, omalla vastuulla toki. Retkiluistelua haittaa paikoitellen reitille noussut vesi, mutta potkukelkalla ja kävellen kelpaa vielä kulkea. Jukka Petäjä näyttää luistelun mallia ja Kauko Tegelberg (oik.) ja Tommi Melto potkivat potkukelkoilla. Kuva: Pentti Vänskä

    Suomi on tuhansien järvien maa. Talvisin Suomi ei vielä ole tuhansien retkiluistelureittien maa, mutta miksipä ei tulevaisuudessa.

    Yksi retkiluistelureitti sijaitsee Juvalla talkootöinä reittiä hoitavien Jukka Petäjän, Kauko Tegelbergin, Niko Tegelbergin ja Tommi Melton ansiosta.

    Seitsemän kilometriä pitkä Salajärven retkiluistelureitti on rengasreitti, joka kiertelee Salajärven jäällä. Parhaimmillaan viikonloppuisin reittiä on käynyt kiertämässä noin 200 henkeä, kertoo Kauko Tegelberg.

    Miehet ylläpitävät reittiä talkoovoimin neljättä talvea. Juvan kunta maksaa pienen avustuksen, jolla miehet saavat katettua polttoainekuluja.

    Melto laskee, että viime vuonna yhden mönkijän mittariin kierähti noin 600 kilometriä ajoja huoltotöissä. Aura-autoksi valjastetulla lava-autolla reittiä huolletaan eniten, siihen huoltokilometrejä on kertynyt noin 2 500.

    Työtunteja ei kannata laskea, naureskelevat Petäjä, Melto ja Kauko Tegelberg.

    Salajärven reittiä lähimmät retkiluistelureitit löytyvät Rantasalmelta ja Mikkelistä noin 40 kilometrin päästä. Salajärvellä käydäänkin hyvin laajalta alueelta.

    Petäjä arvioi, että kuntien liikuntapalvelut kulkevat vähän jälkijunassa tarjonnassaan.

    "Ihmisillä on kova halu päästä liikkumaan jäälle. Retkiluistelureitti tarjoaa hienon mahdollisuuden lähiretkeilyyn ja talvisesta luonnosta nauttimiseen koko perheelle."

    Luistelijoiden lisäksi Salajärven reitille kelpuutetaan potkukelkkailijat sekä kävelijät, reitin rinnalle on myös tehty hiihtolatu.

    Reitin käyttö on maksutonta, mutta halutessaan reitin toisessa lähtöpisteessä sijaitsevaan lippaaseen saa tiputtaa haluamansa summan rahaa.

    Salajärven reitti avattiin tammikuussa. Reitin valmistelu aloitetaan lumen aurauksella heti, kun teräsjäätä on kertynyt 10 senttiä.

    "Joka aamu reitti höylätään, parhaimpina päivinä reittiä huolletaan kolmesti päivässä", kertoo Tegelberg.

    Tegelberg ja Melto arvioivat, että tämän kevään viimeiset mahdollisuudet retkiluisteluun ovat käsillä. Vaikka jään paksuus on yhä järeä, jään pinnalle on paikoitellen alkanut nousta vettä.

    Potkukelkkailuun ja kävelyyn reitti soveltuu vielä erinomaisesti.

    Reitin varrella on mahdollisuus pitää tauko laavulla ja paistaa vaikka makkarat. Laavuja talkoolaiset ovat rakentaneet kaksi kunnan omistamaan Kalliosaareen.

    Ilman omia välineitäkin pääsee kokeilemaan retkiluistelua tai kiertämään reittiä potkurilla, sillä välineitä vuokrataan.

    Retkiluistelureitin toinen lähtöpiste sijaitsee Tegelbergin majoitusta ja pitopalvelua tarjoavan kiinteistön alueelta. Sieltä voi myös vuokrata retkiluistimia ja potkukelkkoja.

    "Yksi tärkeimmistä edellytyksistä tällaisen reitin perustamiselle on löytää sellainen lähtöpaikka, minne mahtuu hyvin autot parkkiin", hän sanoo.

    Koko porukalla on vahva usko siihen, että retkiluistelureitillä ulkoilu kiinnostaa sekä paikallisia, lähialueilla asuvia että matkailijoita. Mutta ei tästä bisnestä saa tehtyä, jos edes joskus jotain omia kuluja, naurahtaa Petäjä.