Maidotonta maitoa ja kivuttomia verikokeita – Slush näytti mitä Suomi osaa
Suomalaisuutta esiteltiin ulkomaalaisille hanveden ja saunan avulla. Halvin lippu maksoi 400 euroa ja silti tapahtuma oli myyty loppuun.
Japanilaiset saunoivat innokkaasti jo torstaiaamun vihmaisessa vesisateessa. ”He pitävät eniten eräsaunasta”, saunavastaava Saara Louhensalo kertoi. Kuva: Eija MansikkamäkiHelsingin messukeskuksessa naitettiin parin päivän ajan ideanikkareita ja aluillaan olevia yrityksiä yhteen rahamiesten kanssa. Kasvuyritystapahtuma Slushista on tullut paikka, jonne tuhannet toiveikkaat yritykset ja uusia sijoituskohteita kaipaavat vaeltavat.
Ideoissa näkyivät väestönkasvu, kaupungistuminen, ympäristöongelmat, ruokaturva, maailman digitalisoituminen ja elämän mobiilistuminen.
Ostosketju ei ulotu enää kaupasta kotiin, vaan yhä useammin suoraan tuottajalta kuluttajalle tai kuluttajalta kuluttajalle. Trendinä ovat nyt ruuan verkkokauppaan liittyvät palvelut ja erilaiset mobiilisovellukset, joilla voidaan vähentää tähderuuan määrää sekä jakaa kotikokkaukset muiden kanssa.
Esimerkkinä verkkokaupan kasvusta mainittiin Kiina, jonka 1,5 miljardin ihmisen väestöstä puolet asuu kaupungeissa sekä elää ja hengittää kännykkä nenällään. He voivat jo tilata valmista ruokaa netistä niin, että se on vartin päässä kotona lautasella.
”Kävin Slushissa ensimmäistä kertaa vuonna 2014 ja näin oikeasti, mihin maailma on menossa”, OP-ryhmän osastolla palloillut pääjohtaja Reijo Karhinen sanoi MT:lle.
Maaliskuussa seuraajana aloittava Timo Ritakallio seisoi parin metrin päässä oman väen piirittämänä. Hän on luvannut perata tarkasti OP:n nykyiset toimialat, ja vaikutti tyytyväiseltä digipöhinän keskellä.
OP on Slushissa mukana isommin kuin ennen, ja harvoja isoja suomalaisyrityksiä ylipäätään.
Finanssitalo esitteli pikayrittäjyyttä, kuntouttavaa älykipsiä, ultraäänimaksamista ja OP Kassa -sovellusta kaupalle.
Kaikki mahdolliset maksamiseen liittyvät mobiilipalvelut ovatkin nyt suosittuja, mutta myös terveys ja ruoka. Helsingin yliopisto toi tapahtumaan sijoittajia etsiviä yrityksiä, joista yksi oli kivutonta ja neulatonta verensokerin mittausta kehittävä GlucoModicum.
Kiintoisa ruoka-alan tulokas oli Perfect day (täydellinen päivä), joka kertoo tekevänsä maitoa ilman lehmiä. Hiivan avulla syntyy ”maitoa”, josta voi valmistaa juustoa, jugurttia, kaakaota ja jäätelöä perinteistä maataloustuotantoa vähemmällä vedellä, maalla ja energialla sekä pienentää samalla päästöjä.
Suomalaisuutta esiteltiin muun muassa mainostamalla messupaikalla hanaveden juotavuutta ja päästämällä bisnesväki hieromaan kauppoja saunaan. Slush-saunakylässä oli seitsemän erilaista saunaa puulämmitteisestä infrapunaan.
”Japanilaiset ovat erityisen innostuneita eräsaunasta”, saunoja lämmittänyt Saara Louhensalo sanoi.
Mies nimeltä Kushi kipittikin kylpytakissaan saunasta takkatupaan, ja kertoi saunovansa Tokiossa viisi kertaa viikossa – sähkösaunassa.
Pelkän huvin vuoksi ei yritystapaamisiin tulla, sillä kahden päivän messupassi maksoi 400–900 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
