Kesän huono satokausi kasvatti tuotantokustannuksia lihatiloilla – Atria: "Pitää lähiaikoina nostaa hintoja, että marginaalit pysyisivät"
Atria-konsernin tammi–syyskuun liikevaihto pysyi paikallaan. Ruotsin liiketoimintaa painoivat heikko kruunu ja korkeammat raaka-ainekustannukset.Atria-konsernin liikevaihto polki paikoillaan tammi–syyskuussa, mutta Atria Suomen sekä liikevaihto että liikevoitto kasvoivat.
Kolmannella vuosineljänneksellä Atria ei voi syyttää ainakaan heikkoja säitä heinä–elokuun grillikaudella – eikä syytäkään:
"Kelit olivat kohdillaan, ja markkinoilla on hyvä vire. Kaikkialla. Kysyntäpuolella on positiivinen sävy olemassa", arvioi Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn lihatalon osavuosikatsauksen julkistamisessa.
Lihateollisuudessa kysyntä ei loikkaa kymmentä prosenttia vuodessa, mutta Suomessa kesä -elokuussa Atrian tuoteryhmien markkinat kasvoivat vähittäiskaupassa Atrian arvion mukaan noin kolme prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Atria-konsernin liikevaihto tammi–syyskuussa oli 1 061,6 miljoonaa euroa eli lähes täsmälleen sama kuin vastaavana aikana vuosi sitten. Liikevoitto Atria kerrytti 21,5 miljoonaa euroa (2017: Q1–Q3: 27,5 miljoonaa euroa). Liikevoittoprosentti oli 2,0 liikevaihdosta.
Atria Suomen liikevaihdon ja markkinaosuuksien kasvu jatkui. Atria Ruotsin ja Venäjän heikentynyt kannattavuus painoivat konsernin liikevoittoa. Tanskan ja Viron liiketoiminta saavutti tulostavoitteensa.
Kesän heikko satokausi nosti tuotantokustannuksia suomalaisilla lihatiloilla syksyn aikana. Ruotsissa viljasato oli vielä heikompi. Se näkyy Atrian Gröhnin mukaan rehujen ja kaiken pellosta tulevan hinnassa.
Myös talouden hyvä veto näkyy tuotantokustannusten nousuna sekä palveluissa että raaka-aineissa.
"Pitää lähiaikoina nostaa hintoja, että marginaalit pysyisivät", Atrian Gröhn viittaa käytäviin hintaneuvotteluihin kaupan kanssa.
Niin ikään yhtiö aikoo nostaa kustannuspaineiden vuoksi tuotteidensa hintoja Venäjällä. Konsernin tasolla yhtiö tavoittelee noin viiden prosentin hinnankorotuksia Venäjällä.
Joulukinkkukausi lähestyy, miten käy jouluna kinkun kilohinnan?
"Kinkkuja myydään ja paistetaan, kaupat on tehty jo keväällä", Juha Gröhn viittasi joulukinkkujen toimitushintoihin kauppaketjuille.
Suomessa Atria arvioi olevansa markkinajohtaja omilla tuotemerkeillään kaikissa edustamissaan tuoteryhmissä paitsi valmisruuassa, jossa se on markkinakakkonen. Siipikarjassa Atria arvioi toimittajaosuudekseen yli 50 prosenttia Suomen markkinoilla.
Tuotebrändit ovat kehittyneet toimitusjohtaja Gröhnin mukaan hyvin.
Elokuussa Atria lanseerasi uuden kasvispohjaisen lihattoman Vegyu-tuotesarjan. Sillä yhtiö tähtää kohderyhmänään "fleksaaajat" – kuluttajat, jotka pyrkivät vähentämään lihan syöntiään – joustavasti.
Lihatalolle kasvispohjaisella tuotesarjalla ei ole liikevaihtoon juuri merkitystä, mutta yhtiö haluaa olla mukana myös kasvisruuissa – "mahdollisesti myös Suomen ulkopuolella".
Tulevaisuuden näkymänsä Atria piti entisellään: "Konsernin liikevoitto vuonna 2017 oli 40,9 miljoonaa euroa. Vuonna 2018 liikevoiton ennustetaan olevan alhaisempi kuin vuonna 2017. Vuoden 2018 liikevaihdon arvioidaan pysyvän vuoden 2017 tasolla."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

